Teologia pastoralna szczegółowa 5.1.1.1.1.002
Problematyka wykładu:
I. Formy urzeczywistniania się Kościoła.
1. Dzieje form urzeczywistniania się Kościoła
2. Duszpasterstwo podstawową formą urzeczywistniania się Kościoła
3. Służebny charakter urzędów i posług
4. Działalność charytatywna
5. Duszpasterstwo ponad parafialne
II. Wspólnoty urzeczywistnianie się Kościoła:
1. rodzina
2. zrzeszenia religijne
3. parafia
4. dekanat
5. diecezja
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego; P7S_WG, TMA_W04;
W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, ekumenicznej i charytatywnej Kościoła katolickiego; P7S_WG, TMA_W08.
Umiejętności
U1.potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego; P7S_UW, TMA_U05;
U2. potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim; P7S_UW, TMA_U11;
U3.umie organizować parafialną działalność duszpasterską, ekumeniczną, charytatywną, oraz animować aktywność małych grup; P7S_UO, TMA_U15;
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób; P7S_KK, TMA_K01;
K2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską; P7S_KK
P7S_KO, TMA_K06;
K3. umie uczestniczyć w przygotowaniu i kierowaniu działalnością społeczną, potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne i eklezjalne swojej działalności; P7S_KR, TMA_K02;
K4. potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie działań na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej oraz w odniesieniu do dóbr materialnych Kościoła; P7S_KO, TMA_K07;
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (80%)
oraz zadanej lektury (20%)
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego, o jego istocie, naturze i genezie;
W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa;
W3. nie zna podstawowego podziału duszpasterstwa i działalności z nim związanej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralnej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań;
U2. nie potrafi przeprowadzić analizy duszpasterskich działań Kościoła i wypływających z nich implikacji pastoralnych;
U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania
problemów;
K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską;
K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła w świecie.
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa;
W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej oraz niektórych imperatywów działalności zbawczej Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół pastoralnych i ich koncepcji duszpasterskich;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na tematy duszpasterskie;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i
wybranych koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii pastoralnej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i duszpasterstwem na poszczególnych płaszczyznach eklezjalnych (diecezja, dekanat, parafia).
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań teologii pastoralnej oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktyczne;
W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła.
Literatura
1. R. Kamiński, Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.
2. R. Kamiński (red.),Teologia pastoralna, t, II., Lublin 2002.
3. B. Drożdż, Wychowawcza funkcja Kościoła w społeczeństwie pluralistycznym, Legnica 1997.
4 W. Przygoda, Posługa charytatywna Kościoła w Polsce, Lublin 2004.
5. R. Kamiński, Duszpasterstwo w społeczeństwie pluralistycznym, Lublin 1997.
6. B. Drożdż, Posługa społeczna Kościoła, Legnica 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: