Duszpasterstwo liturgiczne mniejszości 5.1.1.1.1.005
Tradycje duszpasterstwa mniejszości narodowych na Śląsku; nauczanie Kościoła odnośnie do mniejszości narodowych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – TMA_W14; P7S_WG, PS7_WK
W2. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń – TMA_W16; P7S_WG
W3. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy TMA_W18; P7S_WG/K, PS7_WK
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW
U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym – TMA_U08; P7S_UW
U3. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi – TMA_U12; P7S_UW
U4. Potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – TMA_U15; P7S_UO
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR
K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO
K3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego – TMA_K07; P7S_KO
Kryteria oceniania
Czynny udział w dyskusjach.
B. Kryteria oceniania:
OCENA NIEDOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚC
U1. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U2. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U3. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K2. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U2. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U3. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K2. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U3. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K2. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA BARDZO DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, akże w formach popularnych.
U2. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U3. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
Literatura
JAN PAWEŁ II, Poszanowanie mniejszości warunkiem pokoju. Orędzie na XXII Światowy Dzień Pokoju 01.01.1989; I SYNOD DIECEZJI OPOLSKIEJ (2002-2005), Statuty i aneksy, Opole 2005; K. EGGER (red.), Kirche und ethnische Minderheiten, Brixen/Bressanone 1997; E. GATZ, Wielojęzyczność w diecezji wrocławskiej, w: W. KÖNIG (red.), Erbe und Auftrag der schlesischen Kirche. Dziedzictwo i posłannictwo śląskiego Kościoła, Dülmen 2001, s. 165-175; Messbuch für die Bistümer des deutschen Sprachgebietes; Die Feier der Buße.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: