Psychologia i medycyna pastoralna 5.1.1.1.1.079
Treści programowe:
1. Rys historyczny i definicja psychologii pastoralnej
2. Antropologia pastoralna
3. Poradnictwo duszpasterskie
4. Rozmowa duszpasterska
5. Kierownictwo duchowe
6. Psychologiczny aspekt spowiedzi
7. Analiza transakcyjna i komunikacja
7. Choroba i śmierć
8. Psychologia grupy religijnej
9. Rola duszpasterza w grupie religijnej
10. Koncepcje dojrzałej religijności (Chlewiński, Allport)
11. Psychologiczne aspekty celibatu
12. Poradnictwo pastoralne: osoby z zaburzeniami nastroju, depresją ("Leksykon Teologii Pastoralnej")
13. Ludzka płciowość, jej sens i realizacja
14. Naturalne planowanie poczęć, jako styl życia małżeńskiego
15. Wybrane zagadnienia z higieny ogólnej ważnej w pracy duszpasterskiej
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralno-psychologicznej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, TMA_W08, P7S_WG;
W2. zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia, TMA_W10, P7S_WG;
W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, TMA_W12, P7S_WG;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej, TMA_U01, P7S_UW;
U2. potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, TMA_U12,P7S_UW;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, TMA_K02, P7S_KR:
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, TMA_K05, P7S_KO;
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
• zaliczenie pisemne poprzez pracę zaliczeniową na wskazany temat
C. Kryteria oceny
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego i nie widzi potrzeby korzystania z nauki pomocniczej - psychologii w działalności zbawczej Kościoła;
W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa i psychologii;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralno-psychologicznej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań;
U2. nie potrafi przeprowadzić analizy psychologicznych zachowań ludzi i wyprowadzić z nich implikacji pastoralnych;
U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła i wykorzystywaniem w działalności zbawczej osiągnięć współczesnej psychologii;.
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz psychologicznej;
W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej oraz wykorzystywania jej w działalności zbawczej Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej,psychologicznej, zna niektóre poglądy psychologii pastoralnej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych, psychologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym na kanwie teologiczno-psychologicznej;
K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła i wykorzystywaniem w nich wiedzy psychologicznej.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz psychologii
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i psychologicznych
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych, psychologicznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym przy wykorzystaniu wiedzy medycznej i pastoralnej;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i psychologii w celu efektywniejszej działalności zbawczej Kościoła
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań psychologii i medycyny pastoralnej oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej;
W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele oraz literaturę psychologiczno-pastoralną;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, medycznej i psychologicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła prowadzonej w oparciu o psychologię i medycynę.
Literatura
Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1994;
Szentmartoni M., Psychologia pastoralna, Kraków 1995;
Chlewiński Z. (red), Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej, Lublin 1989;
Kroplewski Z., Kryzysy kapłańskie, Kraków 2010;
Kroplewski Z., Sztuka rozmawiania, Kraków 2006;
Luft S., Medycyna pastoralna, Warszawa 2002;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: