Teologia fundamentalna, dogmatyczna i ekumenizm 5.1.1.2.01
Ekumeniczna pedagogia papieża Franciszka charakteryzuje się przełamywaniem stereotypów, wzajemnych uprzedzeń i schematów społecznych, które przez wieki determinowały teologiczne myślenie, a co za tym idzie, także międzykościelne relacje. Ma szczególną wartość formacyjną. Kształtuje bardziej otwartą tożsamość kościelną. Wnosi w życie Kościoła oraz w światową kulturę nową wrażliwość. Jej szczególnymi cechami są prostota, otwartość i gotowość do przełamywania kościelnych i społecznych schematów.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
TK-MA_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej P7S_WG
TK-MA_W02 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia P7S_WG
TK-MA_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej P7S_WG
TK-MA_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG
TK-MA_W06 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych P7S_WG
Umiejętności: absolwent potrafi
TK-MA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TK-MA_U02 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów P7S_UW
TK-MA_U04 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową P7S_UW
TK-MA_U05 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TK-MA_U06 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW
TK-MA_U07 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych P7S_UW
TK-MA_U08 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia rzeczowej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK
TK-MA_U09 umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny P7S_UK
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
TK-MA_K01 krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności P7S_KK
TK-MA_K02 własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób P7S_KR
TK-MA_K04 określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz przewidywania wielokierunkowych skutków swojej działalności P7S_KK; P7S_KO
TK-MA_K05 Interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów P7S_KO
TK-MA_K06 rozwiązywania dylematów doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK; P7S_KO
Kryteria oceniania
1. Udział w zajęciach 50%
2. Aktywność i umiejętność prowadzenia dyskusji 50%
Literatura
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, AAS 105 (2013), s. 1014-1115.
Franciszek, Encyklika Laudato si, Kraków 2015.
Franciszek, Homilia wygłoszona w czasie ekumenicznego nabożeństwa w katedrze w Lund (31.10.2016), http://www.radiomaryja.pl/multimedia/homilia-papieza-franciszka-wygloszona-ekumenicznego-nabozenstwa-katedrze-luteranskiej-lund/ (10.11.2016).
Franciszek, Wolton D., Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2018.
Glaeser Z., Ekumenizm w nauczaniu papieży po Soborze Watykańskim II, Kamień Śląski – Opole 2017.
Glaeser Z., Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus, Göttingen 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: