Kierunki rozwoju współczesnej teologii 5.1.1.3.01
Na wykładach zostaną podjęte następujące szczegółowe kwestie:
- teologia negatywna we współczesnej interpretacji
- źródła ponowoczesności jako zjawiska
- teologia w ponowoczesności
- teologia nauki
- interdyscyplinarność teologii nauki
- propozycje ujęcia relacji teologii i nauk przyrodniczych
- modele z nauk ścisłych we współczesnej teologii trynitarnej
- racjonalność i naukowość teologii
- teologia jako nauka o działaniu
- podmiotowość i wolność jako zasada teologii
- teologia jako uzasadnienie nadziei, która wypełnia chrześcijan
- teologia a myślenie post-metafizyczne
- teologia postliberalna
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu chrześcijańskiej teologii
2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych
Umiejętności
1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji
3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Kompetencje społeczne
1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne w obrębie chrześcijańskiej teologii
3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej
Kryteria oceniania
1. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na wskazany temat) – 20%.
2. Zaliczenie pisemne z treści wykładów – 80%.
Literatura
Andrzej A. Napiórkowski, Teologie XX i XXI wieku, Kraków: WAM 2016.
Teologia nauki, red. Janusz Mączka, Piotr Urbańczyk, Kraków: Copernicus Center Press 2015.
Saskia Wendel/Martin Breul, Vernünftig glauben – begründet hoffen Praktische Metaphysik als Denkform rationaler Theologie, Freiburg - Basel - Wien: Herder 2020.
Unabhängige Theologie. Gefahr für Glaube und Kirche?, red. Benjamin Leven, Freiburg - Basel - Wien: Herder 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: