Katolicka nauka o małżeństwie i rodzinie 5.1.2.1.1.002
I. KSZTAŁTOWANIE SIĘ MAŁŻEŃSTWA I RODZINY NA PRZESTRZENI WIEKÓW
1. CZASY WSPÓŁCZESNE A MAŁŻEŃSTWO I RODZINA
1.1. WZROST ZAINTERESOWANIA MAŁŻEŃSTWEM I RODZINĄ W DOBIE OBECNEJ
1.2. OBECNA SYTUACJA POLSKIEGO MAŁŻEŃSTWA I RODZINY
1.3. RODZINA W OKRESIE ODZYSKIWANIA SUWERENNOŚCI I DEMOKRATYZACJI
1.4. ZAGROŻENIA W SFERZE ISTOTNYCH CELÓW MAŁŻEŃSTWA
1.5. ZNAKI NADZIEI
2. MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W STAROŻYTNOŚCI
2.1. MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W STAROŻYTNEJ GRECJI
2.2. MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W STAROŻYTNYM RZYMIE
3. STARY TESTAMENT NA TEMAT MAŁŻEŃSTWA I RODZINY
3.1. NAUKA O POCZĄTKU
3.1. ROZWÓJ NAUKI O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE W ST
4. NOWOŚĆ NAUKI JEZUSA O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE
5. KOŚCIÓŁ PIERWOTNY O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE
5.1. NIEZDROWE OBJAWY I ICH SPROSTOWANIE
5.2. CECHY MAŁŻEŃSTWA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO
5.3. MAŁŻEŃSTWO A MACIERZYŃSTWO
5.4. CZYNNY UDZIAŁ MAŁŻONKÓW W ŻYCIU KOŚCIOŁA
6. ŚW. PAWEŁ O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE
6.1. WEWNĘTRZNA STRUKTURA MAŁŻEŃSTWA
6.2. WYŻSZOŚĆ DZIEWICTWA NAD MAŁŻEŃSTWEM
6.3. MAŁŻEŃSTWA MIESZANE I ROZEJŚCIE SIĘ MAŁŻONKÓW
6.4. GODNOŚĆ MAŁŻEŃSTWA /EF 5, 32/
6. OJCOWIE KOŚCIOŁA O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE
6.1. JAN CHRYZOSTOM (ZŁOTOUSTY) /+407/
6.2. ŚW. AUGUSTYN (354–430)
7. NAUKA KOŚCIOŁA O MAŁŻEŃSTWIE I RODZINIE DO CZASÓW WSPÓŁCZESNYCH
II. KATOLICKA TEOLOGIA MAŁŻEŃSTWA I RODZINY
1. TEORETYCZNE KONCEPCJE MAŁŻEŃSTWA KATOLICKIEGO
1.1. ANTROPOLOGICZNE PODSTAWY KATOLICKIEJ KONCEPCJI MAŁŻEŃSTWA
1.2. TRYNITARNE PODSTAWY KATOLICKIEJ KONCEPCJI MAŁŻEŃSTWA
1.3. SAKRAMENTALNO-EKLEZJALNE PODSTAWY KATOLICKIEJ KONCEPCJI MAŁŻEŃSTWA
2. MAŁŻEŃSTWO W MISTERIUM CHRYSTUSA
2.1. USTANOWIENIE SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA
2.2. SAKRAMENTALNOŚĆ MAŁŻEŃSTWA
3. RODZINA JAKO „DOMOWY KOŚCIÓŁ” W MISTERIUM CHRYSTUSA
III. DUSZPASTERSTWO RODZIN JAKO FORMA ODDZIAŁYWANIA ZBAWCZEGO KOŚCIOŁA NA MAŁŻEŃSTWO I RODZINĘ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1: TMA_W07 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (P7S_WG);
W2: TMA_W11 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną (P7S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
U1: TMA_U08 - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P7S_UW);
U2: TMA_U09 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (P7S_UW).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1: TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (P7S_KO);
K2: TMA_K06 - identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym (P7S_KK; P7S_KO).
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin ustny
Kryteria oceniania:
- OCENA NIEDOSTATECZNA
WIEDZA:
W1 - Student nie posiada uporządkowanej i pogłębionej wiedzy, prowadzącej do specjalizacji, nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych;
W2 - Student nie posiada znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1 - Student nie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
U2 - Student nie posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE:
K1 - Student nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K2 - Student nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
- OCENA DOSTATECZNA
WIEDZA:
W1 - Student posiada w stopniu podstawowym uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, podstawową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych;
W2 - Student posiada podstawową znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1 - Student potrafi w podstawowym wymiarze przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
U2 - Student posiada słabą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE:
K1 - Student ma małą świadomość złożoności rzeczywistości i pobieżnie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K2 - Student słabo identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
OCENA DOBRA:
WIEDZA:
W1 - Student posiada dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji;
W2 - Student posiada dobrą znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1 - Student potrafi dobrze przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
U2 - Student posiada właściwą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE:
K1 - Student ma dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i dobrym stopniu rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K2 - Student właściwie identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
OCENA BARDZO DOBRA:
WIEDZA:
W1 - Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącej do specjalizacji, oraz ma szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych;
W2 - Student posiada doskonałą znajomości współczesnego nauczania Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1 - Student potrafi biegle i samodzielnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
U2 - Student posiada bardzo dobrze umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE:
K1 - Student ma głęboką świadomość złożoności rzeczywistości i doskonale rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K2 - Student samodzielnie i wieloaspektowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Literatura
Paweł VI Enc. Humanae vitae, 25 VII 1968.
Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio, 22.11. 1981.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001.
Benedykt XVI, Enc. Deus caritas est, Poznań 2006.
DYCZEWSKI L., Rodzina polska w okresie transformacji systemowej i kierunki rozwoju polity-ki rodzinnej, Ateneum Kapłańskie 124 (1995) nr 516, z. 2, s. 195-216.
EBOROWICZ W., Małżeństwo i rodzina w nauce i praktyce duszpasterskiej św. Augustyna, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 141-149.
ECMANN A., Starożytna rodzina grecka i rzymska, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 29-49.
FILIPIAK M., Pojęcie i struktura rodziny w Starym Testamencie, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 25-31.
FILIPIAK M., Biblia o człowieku. Zarys antropologii biblijnej Starego Testamentu, Lublin 1979.
FLANDRIN J.L., Historia rodziny, Warszawa 1998.
GRZEŚKOWIAK J., Misterium małżeństwa, Poznań 1996, s. 110-122.
HEMMERLE K., Małżeństwo i rodzina w antropologii trynitarnej, w: Teologia małżeństwa i rodziny, (red.) K. Majdański, J. Bajda, B. Mierzwiński, t. 2, Warszawa 1990, s. 5-25.
HOŁA K., Przymierze małżeńskie w świetle nauki Pisma św. i Tradycji, Ruch Biblijny i Litur-giczny (1987) nr 6, s. 488-497.
JAN PAWEŁ II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.
JUNDZIŁ J., Ideał żony i matki w „Wyznaniach” św. Augustyna a klasyczne wzorce rzymskie, Vox Patrum 8(1988) z. 15, s. 817-829.
KUKOŁOWICZ T., Jan Paweł II wobec „patologii” małżeństwa i rodziny, Ethos (1989) nr 5, s. 95-104.
LANGKAMMER H., Małżeństwo w Nowym Testamencie, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 33-44.
MURAWSKI CZ., Teologia małżeństwa i rodziny w nauczaniu biskupów polskich 1945-1980, Sandomierz 1988, s. 51-58.
NAUMOWICZ J., Stosunek św. Ambrożego do małżeństwa i życia rodzinnego, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 135-140.
PIWOWARSKI W., Rodzina jako społeczność naturalna według św. Tomasza z Akwinu, Rocz-niki Filozoficzne 8(1960) nr 2, s. 89-111.
RUBINKIEWICZ R., Małżeństwo i dziewictwo w nauce św. Pawła (1 Kor 7, 1-40), Zeszyty Nau-kowe KUL 23(1980) nr 3, s. 45-50.
SARMIENTO A., Małżeństwo chrześcijańskie - podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kra-ków 2002.
STACHOWIAK L., Biblijny obraz małżeństwa - od Starego do Nowego Testamentu, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980) nr 3, s. 17-24.
WITASZEK G., Kryzys solidarności rodzinnej w kontekście zmian społecznych zachodzących w starożytnym Izraelu, w: G. Witaszek (red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997, s. 111-133.
WITASZEK G., O ideale życia rodzinnego - Księga Tobiasza, w: G. Witaszk (red.), Biblia o ro-dzinie, Lublin 1997, s. 99-110.
WOJACZEK K., Kształtowanie katolickiej koncepcji małżeństwa w Diecezjalnym Studium Ro-dziny - studium pastoralne, Opole 1997, s. 17-74.
WÓJTOWICZ A., Zadania rodziny chrześcijańskiej w nauczaniu św. Jana Chryzostoma, Vox Patrum (1985) z. 8-9, s. 201-214.
ZIERKIEWICZ E., Szkic panoramiczny sytuacji społecznej kobiet w różnych okresach histo-rycznych, Kwartalnik Pedagogiczny (1995) nr 1–2, s. 148-150.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: