Teologia fundamentalna 5.1.STK.2.06
Treści programowe
1. Przedmiot, metody, cel i zadania teologii fundamentalnej
2. Pojęcie objawienia chrześcijańskiego
3. Cud jako kryterium wiarygodności objawienia
4. Stan i wartość świadectw pozabiblijnych o Jezusie z Nazaretu
5. Niezwykła świadomość Jezusa z Nazaretu
6. Uzasadnianie transcendentnych roszczeń Jezusa z Nazaretu
7. Świadectwa paschalne NT a wydarzenie zmartwychwstania
8. Natura Kościoła
9. Geneza Kościoła
10. Rozumienie ustroju Kościoła (władzy w Kościele)
11. Znaki wiarygodności Kościoła
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SPTK_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej P7S_WG
SPTK_W06 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii P7S_WG
SPTK_W11 rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym P7S_WG
PS7_WK
SPTK_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
SPTK_U03 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego P7S_UW
SPTK_U05 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK
SPTK_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR
SPTK_K04 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
SPTK_K06 ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego P7S_KO
Kryteria oceniania
- praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji z zakresu chrystologii albo eklezjologii fundamentalnej) – 30%;
- egzamin ustny z prezentowanej podczas zajęć treści – 70%.
Praktyki zawodowe
Z zakresu dydaktyki w szkole podstawowej
Literatura
M. RUSECKI, Traktat o Objawieniu, KRAKÓW 2007; TENŻE, Traktat o Kościele, Lublin 2012; P. Artemiuk (red), Nowa apologia. Czego, wobec kogo i jak bronimy?, Płock 2020; M. Rusecki, J. Mastej, K. Kaucha, Metodologia teologii fundamentalnej, Lublin 2019; A. SKOWRONEK, Kim jest Jezus z Nazaretu? Refleksje u progu XXI wieku, Kraków 2003; T. DOLA, Teologia misteriów życia Jezusa, Opole 2002; H. SEWERYNIAK, Świadectwo i sens, Płock 2001; Ratzinger Joseph – Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007, cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: