Teologia moralna: bioetyka 5.1.STK.3.03.c
Tematyka ćwiczeń:
1. Problem bezpłodności i różne sposoby jego rozwiązywania – perspektywa bioetyczna
2. Tzw. alternatywy dla medycyny (formy, przejawy, podłoże ideowe, ocena moralna) i problem zagrożeń duchowych
3. Zaburzenia odżywiania - aspekty bioetyczne problemu
4. Chrześcijańskie podejście do cierpienia – aspekty bioetyczne
5. Nowe formy terapii medycznych i ich ocena moralna
6. Aspekty bioetyczne szczepień ochronnych wraz z dyskusją podnoszonych zastrzeżeń
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SPTK_W10 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi,
społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
SPTK_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych
źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
SPTK_U05 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej
zagadnień teologicznych i bioetycznych,
z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
SPTK_U07 potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami
i regułami (przede wszystkim dogmatycznymi i etyczno-moralnymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów
SPTK_K05 identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza doktrynalne
i etyczno-moralne – związane z życiem indywidualnym
i społecznym
SPTK_K08 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań
z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy
refleksyjnego praktyka
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 60%;
2. praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji z zakresu tematyki ćwiczeń) – 40%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja o eutanazji Iura et bona (1980)
2. Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania Donum vitae (1987)
3. Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Dignitas personae dotycząca niektórych problemów bioetycznych (2008)
4. Encyklika Jana Pawła II Evangelium vitae o ochronie życia ludzkiego (1995)
5. KKK nr 2258-2330 (V przykazanie) + fragm. VI przykaz. (nr 2375-78)
6. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Watykan 2016
7. Encyklopedia bioetyki, red. A. MUSZALA, Radom 2005
8. Aramini M., Bioetyka dla wszystkich, Kraków 2011
9. Kowalski E., Osoba i bioetyka. Zagadnienia biomedyczne dla duszpasterzy
i katechetów, Kraków 2009
10. Muszala A., Rudziewicz A., Bioetyka w szkole. Dla nauczycieli, wychowawców i katechetów, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: