Małżeństwo i rodzina w Biblii 5.2.2.0.1.013.c
1. Rodzina wspólnotą naturalną;
2. Terminologia;
3. Typ rodziny izraelskiej;
4. Solidarność rodzinna;
5. Dwa modele patriarchatu izraelskiego;
6. Dekalog i jego czwarte przykazanie;
7. Rodzina w Nowym Testamencie;
8. Pokrewieństwo i naród;
9. Kapłański poemat o stworzeniu świata (Rdz 1);
10. Jahwistyczne opowiadanie o stworzeniu człowieka (Rdz 2);
11. Zakochanie. Historie miłosne w Biblii;
12. Wybór małżonki;
13. Żona kupowana przez męża?
14. Zaręczyny i ceremonia zaślubin;
15. Poligamia czyli wielomałżeństwo;
16. Bezpłodność i niepłodność;
17. Niewierność i zdrada;
18. Rozwody;
19. Lewirat;
20. Małżeństwo w Nowym Testamencie;
21. Żona i matka;
22. Wdowa;
23. Jezus a kobiety;
24. Liczne potomstwo. Pierworodny;
25. Aborcja;
26. Narodziny;
27. Imię;
28. Obrzezanie;
29. Edukacja;
30. Sukcesja i dziedziczenie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w Piśmie Świętym oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie - P6S_WG; NRL_W03
W2. Student zna terminologię związaną z zagadnieniem małżeństwa i rodziny w Biblii oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie, rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - P6S_WG; NRL_W01
W3. Student zna teologiczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego - P6S_WG; NRL_W04
W4. Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach - P6S_WG; NRL_W06
W5. Student zna tradycyjne i współczesne nurty i koncepcje życia małżeńskiego i rodzinnego oraz rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania - P6S_WK; NRL_W11
W6. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm moralnych, szczególnie tych, które wprost odnoszą się do małżeństwa i rodziny - P6S_WK; NRL_W19
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - P6S_UW; NRL_U02
U2. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego - P6S_UW; NRL_U12
U3. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (np. biblijnych) i nowoczesnych technologii - P6S_UK; NRL_U04
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - P6S_KK; NRL_K01
K2. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie - P6S_KO; NRL_K03
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
Forma zaliczenia:
- końcowy sprawdzian;
- aktywność na zajęciach.
Kryteria oceniania:
- ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie ma żadnej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w Piśmie Świętym oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie;
W2. Student nie zna terminologii związanej z zagadnieniem małżeństwa i rodziny w Biblii oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie, nie rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
W3. Student nie zna teologicznych koncepcji człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego;
W4. Student nie ma żadnej wiedzy o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach;
W5. Student nie zna tradycyjnych i współczesnych nurtów i koncepcji życia małżeńskiego i rodzinnego oraz nie rozumie ich historycznych i kulturowych uwarunkowań;
W6. Student nie ma żadnej wiedzy na temat zasad i norm moralnych, szczególnie tych, które wprost odnoszą się do małżeństwa i rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi wykorzystywać zdobytej wiedzy teoretycznej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
U2. Student nie potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, nie dostrzega i nie analizuje dylematów etycznych; nie przewiduje skutków konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego;
U3. Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł (np. biblijnych) i nowoczesnych technologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie dokonuje samooceny własnych kompetencji i nie doskonali umiejętności, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia;
K2. Student nie ma przekonania o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; nie jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; nie wykazuje aktywności, nie podejmuje trudu i nie odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie.
- ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student ma elementarną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w Piśmie Świętym oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie;
W2. Student zna podstawową terminologię związaną z zagadnieniem małżeństwa i rodziny w Biblii oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie, rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
W3. Student w minimalnym stopniu zna teologiczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego;
W4. Student ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach;
W5. Student zna podstawowe tradycyjne i współczesne nurty i koncepcje życia małżeńskiego i rodzinnego oraz rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;
W6. Student ma minimalną wiedzę na temat zasad i norm moralnych, szczególnie tych, które wprost odnoszą się do małżeństwa i rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student w nieznacznym stopniu potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
U2. Student w minimalnym stopniu: potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego;
U3. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
K2. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym.
- ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w Piśmie Świętym oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie;
W2. Student średnio zna terminologię związaną z zagadnieniem małżeństwa i rodziny w Biblii oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie, a także średnio rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
W3. Student w znacznym stopniu orientuje się w teologicznych koncepcjach człowieka stanowiących teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego;
W4. Student ma średnią wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach;
W5. Student zna większość tradycyjnych i współczesnych nurtów i koncepcji życia małżeńskiego i rodzinnego oraz rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;
W6. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych, szczególnie tych, które wprost odnoszą się do małżeństwa i rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student średnio potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
U2. Student w znacznym stopniu: potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego;
U3. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
K2. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych działań w zakresie nauk o rodzinie.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w Piśmie Świętym oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie;
W2. Student zna terminologię związaną z zagadnieniem małżeństwa i rodziny w Biblii oraz na starożytnym Bliskim Wschodzie, rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
W3. Student zna teologiczne koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego;
W4. Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach;
W5. Student zna tradycyjne i współczesne nurty i koncepcje życia małżeńskiego i rodzinnego oraz rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;
W6. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm moralnych, szczególnie tych, które wprost odnoszą się do małżeństwa i rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
U2. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego;
U3. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (np. biblijnych) i nowoczesnych technologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
K2. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie.
Literatura
1. R. BARTNICKI, Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu (Warszawa 2007).
2. S. BIELECKI, "Stary Testament o małżeństwie. Ideał i rzeczywistość", Kieleckie Studia Teologiczne 2 (2003) 83-101.
3. T. JELONEK, Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym (Kraków 2007).
4. J. KUŁACZKOWSKI, "Obraz rodziny w księgach Starego Testamentu", ZN KUL 46 (2003) 3-19.
5. H. LANGKAMMER, "Małżeństwo w Nowym Testamencie", ZN KUL 23 (1980) 33-43.
6. M. MAJEWSKI, Małżeństwo i rodzina w Biblii (Kraków 2012).
7. L. PAWLAK, "Małżeństwo i rodzina w Biblii", Studia nad Rodziną 8 (2001) 65-74.
8. K. ROMANIUK, Małżeństwo i rodzina w Biblii (Warszawa 1994).
9. L. STACHOWIAK, "Biblijny obraz małżeństwa od Starego do Nowego Testamentu", ZN KUL 23 (1980) 17-24.
10. S. SZYMIK, "Małżeństwo i rodzina w Biblii", w: Życie społeczne w Biblii (red. G. WITASZEK) (Lublin 1998) 203-226.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: