Bioetyka ogólna 5.2.2.0.1.048
1. Pojęcie bioetyki, jej powstanie, modele oraz aktualne problemy
2. Wartość życia w hierarchii dóbr i w świetle Objawienia oraz odpowiedzialność za nie
3. Normy stojące na straży życia ludzkiego i ich zakres
4. Pojęcia zdrowia i choroba wraz z konsekwencjami etycznymi
5. Norma fundamentalna: godność osoby ludzkiej – treść, zakres, znaczenie
6. Odpowiedzialność za życie i zdrowie (grupy odpowiedzialności)
7. Środki proporcjonalne i nieproporcjonalne w medycynie – aspekt etyczny
8. Omówienie problemów moralnych dotyczących życia w młodości i dojrzałości.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
NRM_W01 – Student zna terminologię używaną w bioetyce jako dyscyplinie pomocniczej dla nauk o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym
NRM_W06 – Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego zagrożeń zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, bioetycznym oraz społecznym.
NRM_W15 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych dotyczących życia i zdrowia ludzkiego.
Umiejętności
NRM_U01 – Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia bioetyki.
NRM_U04 – potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień (prezentacji) na tematy dotyczące różnych aspektów bioetycznych z obszaru zagadnień małżeńskich i rodzinnych
NRM_U05 – Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.
NRM_U07 – Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji dotyczących życia i zdrowia człowieka oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Kompetencje społeczne (postawy)
NRM_K04 – Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działalności na rzecz małżeństwa i rodziny w obszarze życia i zdrowia (bioetyka).
NRM_K06 – Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem człowieka, oraz z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań .
NRM_K07 – Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać .
Kryteria oceniania
wykład problemowy z prezentacją multimedialną; dyskusja problemowa wybranych problemów z zakresu bioetyki ogólnej (studium przypadku; analiza danych statystycznych z wnioskami normatywnymi; argumentacja bioetyczna sformułowanych norm postępowania);
1. Kolokwium pisemne z wybranych (wyłożonych i zadanych) kwestii dotyczących problematyki bioetycznej – 50%
2. Znajomość treści wykładu i zadanych lektur z zakresu bioetyki – egz. ustny – 50%
Literatura
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae (2008)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae (1987)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Iura et bona (1980)
Encyklopedia bioetyki, red. A. MUSZALA, Radom 2005
ŚLIPKO T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 19942
Artykuły tematyczne z czasopism naukowych.
B. Literatura uzupełniająca
BOŁOZ W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997
CHYROWICZ B., Bioetyka i ryzyko. Argument „równi pochyłej” w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2000
CHYROWICZ B., Bioetyka. Anatomia sporu, Krakow 2015
Encyklopedia Bioetyki, red. A. Muszala, Radom 2005
KOWALSKI E., Osoba i bioetyka, Kraków 2009.
MELINA L., Kurs bioetyki, Kraków 2016
MORCINIEC P., Etyczne aspekty transplantacyjnej terapii chorób neurozwyrodnieniowych, Opole 2000
SCHOCKENHOFF E., Etyka życia. Podstawy i wyzwania, Opole 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: