Bioetyka ogólna 5.2.2.0.1.048.c
1. Wspólna analiza problemów moralnych dotyczących życia w młodości i dojrzałości jako praktyczna aplikacja norm ogólnych do konkretnych problemów bioetycznych:
2. Uprawniona obrona i Kara śmierci
3. Samobójstwo
4. Transplantacje
5. Eksperymenty medyczne
6. HIV/AIDS
7. Zagrożenia życia i zdrowia w ruchu drogowym i sporcie
8. Używki.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
NRM_W01 – Student zna terminologię używaną w bioetyce jako dyscyplinie pomocniczej dla nauk o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym
NRM_W06 – Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego zagrożeń zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, bioetycznym oraz społecznym.
NRM_W15 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych dotyczących życia i zdrowia ludzkiego.
Umiejętności
NRM_U01 – Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia bioetyki.
NRM_U04 – potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień (prezentacji) na tematy dotyczące różnych aspektów bioetycznych z obszaru zagadnień małżeńskich i rodzinnych
NRM_U05 – Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.
NRM_U07 – Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji dotyczących życia i zdrowia człowieka oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Kompetencje społeczne (postawy)
NRM_K04 – Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działalności na rzecz małżeństwa i rodziny w obszarze życia i zdrowia (bioetyka).
NRM_K06 – Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem człowieka, oraz z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań .
NRM_K07 – Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać .
Kryteria oceniania
Ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych – w dużej mierze przygotowanych przez studentów; wdrażanie umiejętności formułowania sądów wartościujących wraz z argumentacją uzasadniająca; przygotowanie wizualizacji problemów bioetycznych (plakaty).
• przygotowanie prezentacji tematycznej (wg wskazanych tematów)
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru.
Literatura
JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae (1995)
WRÓBEL J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999
MACHINEK M., Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2004
MACHINEK M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Olsztyn 2004
SCHOCKENHOFF E., Etyka życia. Podstawy i nowe wzywania, Tłum. K. Glombik, Opole 2014.
ARMINI M., Bioetyka dla wszystkich, Kraków 2011.
Literatura podana w ramach wykładu z bioetyki ogólnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: