Małżeństwo i rodzina w kulturach i religiach niechrześcijańskich 5.2.2.0.1.072.c
Treści programowe konwersatorium
1. Indyjskie zwyczaje małżeńskie i rodzinne
2. Małżeństwo w hinduizmie
3. Małżeństwo i rodzina w doktrynie buddyjskiej
4. Małżeństwo w judaizmie
5. Tradycja rodzinna w judaizmie
6. Małżeństwo jako instytucja w judaizmie
7. Rodzina: tradycje, zwyczaje, relacje w judaizmie
8. Małżeństwo i rodzina w kulturach afrykańskich
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin nauk o rodzinie, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
2. Student ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych, teologicznych i prawnych podstaw w odmiennych kulturach i religiach
3. ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie
Umiejętności
1. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
2. jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
3. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego
2. posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
3. potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• analiza wybranych zagadnień na pod-stawie tekstów z zakresu nauk religiologicznych, teologicznych
• dyskusja
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• zaliczenie pisemne na podstawie zadanych tekstów
• wykonanie pracy zaliczeniowej do wyboru: przygotowanie prezentacji/prelekcji/kursu
C. Podstawowe kryteria
1. Znajomość zadanych lektur – 50%
2. Praca zaliczeniowa – 30%
3. Aktywność na konwersatorium – 20%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Fijałkowski Krzysztof, Małżeństwo i rodzina w kulturach afrykańskich, „Przegląd Powszechny” 113(1996) nr 7-8, s. 135-138; Friedman Michał, Tradycja rodzinna w judaizmie, w: Zdzisław Kijas (red.), Rodzina w wielkich religiach świata, Kraków 1999, s. 45-57; Hryciów Izabela, Indyjskie zwyczaje małżeńskie i rodzinne - Indie współczesne, w: Zdzisław Kijas (red.), Rodzina w wielkich religiach świata, Kraków 1999, s. 31-43; Tarish Wadie, Rodzina w Koranie, Zdzisław Kijas (red.), Rodzina w wielkich religiach świata, Kraków 1999, s. 99-107; Tutaj Jerzy, Małżeństwo i rodzina w doktrynie buddyjskiej, „Przegląd Religioznawczy” (1994) nr 2, s. 121-127.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
Ginter Dzierżon (red.), Małżeństwo w Kościele katolickim oraz w czterech religiach niechrześcijańskich, Warszawa 2014; Zyzik M., Małżeństwo w prawie muzułmańskim, Warszawa 2003.
B. Literatura uzupełniająca:
Wrzesińska Alicja, Rodzina afrykańska w procesie przemian, „Przegląd Religioznawczy” (1994), nr 2, s. 51-60; Pałubicki W., Małżeństwo i rodzina w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie, Gdańsk 1995; P. Morgan, C. Lawton (red.), Problemy etyczne w tradycjach sześciu religii, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: