Antropologia społeczna 5.2.2.0.1.143
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
1. Wstęp do antropologii społecznej
2. Homo socialis – ewolucyjne drogi rozwoju
3. Zinstytucjonalizowane zachowania ludzkie
4. Wzory relacji osób i grup
5. Wpływ struktury społecznej na zachowanie ludzkie.
6. Pokrewieństwo, małżeństwo i rodzina
7. Grupy wieku
8. Język i symboliczne systemy komunikacji
9. Zmiany społeczno-kulturowe
10. Antropologia współczesności i antropologia codzienności
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego
2. Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
3. Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
Umiejętności
1. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
2. Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin
3. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie
2. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
3. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• wykład z prezentacją multimedialną
• Sposób zaliczenia
• egzamin
B. Formy zaliczenia:
• egzamin ustny
C. Podstawowe kryteria
1. Praca zaliczeniowa – 20%
2. Znajomość zadanych lektur – 20%
3. Wiedza prezentowana na egzaminie – 60 %
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
W. BURSZTA, Antropologia kultury, Poznań 1998; L. A. HARRISON, S. P. HUTTINGTON (red.), Kultura ma znaczenie, Poznań 2003; A. KUPER, Kultura. Model antropologiczny, Kraków 2005; G. MATHEWS, Supermarket kultury, Warszawa 2005; CH. HANN, Antropologia społeczna, Kraków 2008.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
E. NOWICKA, Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2001; B. OLSZEWSKA-DYONIZIAK, Człowiek-Kultura-Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001; CH. BARKER, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005; CH. BARKER, Pytania o kulturę, w: TENŻE, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, ss.72-78; 236-244;
B. Literatura uzupełniająca
A. BARNARD, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006; CH. BARKER, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005; M. KEMPNY, G. WORONIECKA (red.), Wymiary globalizacji kulturowej. Wyzwania badawcze, Olsztyn 2003; P. SCHWARTZ, Wielokulturowy nihilizm, w: Tenże, Powrót człowieka pierwotnego, Poznań 2003, ss. 318-348; D. STRINATI, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: