Diagnostyka środowiska społecznego 5.2.2.0.1.171
Forma zajęć: wykład.
Liczba godzin: 15.
Sposób realizacji zajęć: zajęcia w sali dydaktycznej.
Liczba punktów ECTS: 1
– uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych (15 godz.),
– samodzielne przygotowywanie się do egzaminu (ok. 5 godz.),
– opracowanie lektur (ok. 5 godz.),
w sumie: ok. 25 godz.
Metody dydaktyczne: wykład problemowy / wykład z prezentacją multimedialną.
Treści programowe:
I. Podstawowe pojęcia związane z procesem diagnostycznym. 1. Pojęcia związane z zakresem przedmiotowym procesu poznania (diagnostyka, diagnozowanie, diagnoza). 2. Pojęcia związane z aspektem wartościującym diagnozy (norma, wzorzec, miernik, skala, miary tendencji centralnej: średnia, modalna, mediana, miary zmienności: odchylenie od średniej, odchylenie standardowe). II. Diagnoza: sposoby definiowania, zakres i ogólne etapy. III. Ogólne cechy i typy diagnoz. IV. Modele diagnozy. 1. Model diagnozy w ujęciu S. Ziemskiego. 2. Model diagnozy społecznej – środowiskowej. V. Podstawowe zasady diagnozowania. 1. Zasady wyznaczające kompetencje osobowo-formalne. 2. Zasady wyznaczające kompetencje interpersonalne, relacyjne. VI. Budowa narzędzia diagnostycznego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
P6S_WG:
– zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych – NRL_W01;
– ma elementarną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi – NRL_W02;
– ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych – NRL_W12;
– ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie – NRL_W16;
P6S_UW:
– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U01;
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U03;
P6S_UK:
– posiada elementarne umiejętności badawcze po-zwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań – NRL_U05;
– posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów – NRL_U08;
P6S_UO:
– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U09;
– potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych – NRL_U13;
P6S_UU:
– potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – NRL_U14;
P6S_KO:
– odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie – NRL_K08;
P6S_KR:
– ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej – NRL_K04;
– jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w ba-daniach naukowych – NRL_K06.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin.
Formy zaliczenia:
– kolokwium z pytaniami otwartymi.
Podstawowe kryteria:
– wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treści wykładów – 80%,
– wiedza prezentowana na egzaminie obejmująca treść lektur – 20%.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć:
WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007; JAROSZ E., WYSOCKA E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007; BABBIE E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
FERGUSON G. A., TAKANE Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2002, s. 29-33; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007, s.152-158; WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007, s.130-149.
B. Literatura uzupełniająca:
RUBACHA K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008; JAROSZ E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: