Diagnostyka środowiska społecznego 5.2.2.0.1.171.c
Forma zajęć: ćwiczenia.
Liczba godzin: 15.
Sposób realizacji zajęć: zajęcia w sali dydaktycznej.
Liczba punktów ECTS: 1
– uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych (15 godz.),
– samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń (ok. 10 godz.),
– opracowanie lektur (ok. 5 godz.),
w sumie: ok. 30 godz.
Metody dydaktyczne: analiza tekstów z dyskusją / praca w grupach /ćwiczenia wykonywane indywidualnie / rozwiązywanie zadań teoretycznych
Treści programowe:
I. Podstawowe pojęcia związane z procesem diagnostycznym. 1. Pojęcia odnoszące się do sposobu organizowania czynności zbierania informacji oraz krytycznego ich opracowania (metodologia diagnozy, metoda diagnozy, technika diagnozy, narzędzie diagnozy). 2. Wyznaczanie miar tendencji centralnej i miar zmienności. II. Planowanie procesu diagnostycznego: dobór zmiennych i wskaźników. 1. Pojęcie i klasyfikacja zmiennych. 2. Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
P6S_WG:
– zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych – NRL_W01;
– ma elementarną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi – NRL_W02;
– ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych – NRL_W12;
– ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie – NRL_W16;
P6S_UW:
– potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U01;
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U03;
P6S_UK:
– posiada elementarne umiejętności badawcze po-zwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań z zakresu nauk o rodzinie; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań – NRL_U05;
– posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów – NRL_U08;
P6S_UO:
– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U09;
– potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych – NRL_U13;
P6S_UU:
– potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – NRL_U14;
P6S_KO:
– odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie – NRL_K08;
P6S_KR:
– ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej – NRL_K04;
– jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w ba-daniach naukowych – NRL_K06.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia:
wykonanie prac zaliczeniowych indywidualnie oraz w grupie: (analiza krytyczna tekstu, rozwiązanie zadań na podstawie treści wykładu oraz lektur, praca z tekstem).
Podstawowe kryteria:
ocena z zaliczenia (ćwiczenia) ustalana na podstawie ocen cząstkowych za pracę w grupie, otrzymywanych w trakcie trwania semestru:
– analiza krytyczna tekstu – 20%,
– rozwiązanie zadań na podstawie treści wykładu – 80%.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć:
WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007; JAROSZ E., WYSOCKA E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007; BABBIE E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
FERGUSON G. A., TAKANE Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2002, s. 29-33; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007, s.152-158; WYSOCKA E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007, s.130-149.
B. Literatura uzupełniająca:
RUBACHA K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008; JAROSZ E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: