Chrześcijańska koncepcja wychowania 5.2.2.0.1.214.c
Forma zajęć: konwersatorium.
Liczba godzin: 15.
Sposób realizacji zajęć: zajęcia w sali dydaktycznej.
Liczba punktów ECTS: 1
– uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych (15 godz.),
– samodzielne przygotowywanie się do zaliczenia (ok. 5 godz.),
– przygotowanie się do zajęć (ok. 5 godz.),
– opracowanie lektur (ok. 5 godz.),
w sumie: ok. 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład problemowy / wykład z prezentacją multimedialną / analiza tekstów z dyskusją / praca w grupach / rozwiązywanie zadań teoretycznych.
Treści programowe:
I. Zagadnienia metodologiczne i metateoretyczne: 1. Inspiracja chrześcijańska w wychowaniu i w pedagogice; 2. Pedagogika katolicka w ujęciu o. Jacka Woronieckiego; 3. Pedagogika katolicka w ujęciu Stefana Kunowskiego; 4. Przykłady współczesnych koncepcji pedagogiki religii. Edukacja a religia w kontekście pedagogiki ewangelickiej. 5. Pedagogika chrześcijańska: podstawy, rozwój i aktualny stan. 6. Pedagogika chrześcijańska i pedagogika katolicka a pedagogika religii (religijna). 7. Zespół Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN; 7. Błędy współczesnej pedagogiki odrzucane przez pedagogikę katolicką. II. Źródła wychowania chrześcijańskiego: 1. Biblijno-teologiczne źródła wychowania chrześcijańskiego. 2. Divini illius Magistri Piusa XI; 3. Gravissimum educationis Soboru Watykańskiego II; 4. Jana Pawła II nauczanie o wychowaniu młodzieży. III. Wybrane problemy wychowania chrześcijańskiego: 1. Specyfika celów wychowania chrześcijańskiego; 2. Środki stosowane w wychowaniu chrześcijańskim; 3. Współczesne przejawy i uwarunkowania kryzysu wychowania chrześcijańskiego. IV. Katolickie koncepcje wychowania: 1. Polskie i katolickie ideały i systemy wychowawcze; 2. System prewencyjny Św. Jana Bosco; 3. Elementy systemu wychowania św. Urszuli Ledóchowskiej. V. Specyfika współcześnie prowadzonej działalności wychowawczej Kościoła: 1. Wychowawcza rola wybranych ruchów religijnych Kościoła katolickiego; 2. Problematyka wychowania chrześcijańskiego w wybranych czasopismach polskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
P6S_WG:
– zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego – NRL_W04;
– ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach – NRL_W07;
– ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – NRL_W10;
– ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej – NRL_W15;
P6S_UW:
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności z zakresu nauk o rodzinie – NRL_U03;
– potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego – NRL_U12;
P6S_UK:
– potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wy-branych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin – NRL_U06;
P6S_KR:
– dostrzega i formułuje problemy moralne i dylema-ty etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – NRL_K05;
– jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w ba-daniach naukowych – NRL_K06.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia:
– kolokwium – test wyboru;
– wykonanie prac zaliczeniowych w grupie (analiza krytyczna tekstu, rozwiązanie zadań na podstawie treści zaprezentowanego materiału oraz lektur, praca z tekstem).
Podstawowe kryteria:
– wiedza prezentowana na kolokwium – 50%,
– średnia ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie zajęć za ćwiczenia wykonywane indywidualnie oraz w grupie – 50%.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć:
Nowak M., Pedagogika chrześcijańska: jej podstawy, rozwój i aktualny stan, „Rocznik Pedagogiczny” 27(2004), s. 37-58. Rynio A. (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007; Rynio A. (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003; Rynio A., Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, Stalowa Wola 1999; Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 2000; Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000; Dobroczyński B., Ateizm, niewiara, indyferentyzm religijny. Szkic o postawach polskiej młodzieży wobec Kościoła, „Paedagogia Christiana” 2001, z. 2(6), s. 53-64; Mariański J., Religijność młodzieży polskiej, „Ethos” 6(1993), nr 23, s. 97-112; Wołoszyn T., Kondycja religijna i moralna młodzieży polskiej przełomu wieków, „Bobolanum” 2000, z. 2(11), s. 539-566; Misiaszek K., Główne idee systemu prewencyjnego Św. Jana Bosko, „Seminare” 1987/1988, s. 37-65; Matyjas B., Poglądy i praktyka pedagogiczna św. Jana Bosco, „Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich”, 1995, nr 7-8 (31-32), s. 5-6; Cian L., Wychowanie w duchu Księdza Bosco, Warszawa 2001, s. 151-245; Olbrycht K., Zarys systemu wychowania Urszuli Ledóchowskiej, Ząbki 2002; Ledóchowska J. – Św. Matka Urszula, Myśli, zachęty, wspomnienia, Lublin 2004.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
Pius XI, Divini illius Magistri; Sobór Watykański II, Gravissimum educationis; Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 2000, s. 20-34; Bednarski F. W., Uniwersalizm pedagogiczny o. Jacka Woronieckiego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 1959, t. 6, z. 1-2, s. 59-75; Woroniecki J., Program pedagogiki integralnej, w: tenże, Wychowanie człowieka. Pisma wybrane, Wydawnictwo Znak, Kraków 1961, s. 9-29; Kunowski S., O potrzebie naukowego wyodrębnienia współczesnej pedagogiki katolickiej, „Katecheta” 1958, nr 4, s. 285-296; Kunowski S., Teologia a potrzeby pedagogiki katolickiej, „Ateneum Kapłańskie” 51(1959), z. 1-3 (300-302), t. 58, s. 233-245; Kunowski S., Katechetyka a pedagogika katolicka, „Katecheta” 7(1963), z. 4, s. 157-167; Rynio A., Wkład Stefana Kunowskiego w rozwój pedagogiki katolickiej, w: M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003, s. 115-126; Milerski B., Edukacja a religia. Rys historyczny, w: tenże (red.), Elementy pedagogiki religijnej, Warszawa 1998, s. 59-92; Bagrowicz J., Pedagogika religii (religijna), J. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra (red.), Wokół katechezy posoborowej. Księga Pamiątkowa dedykowana Ks. Biskupowi Gerardowi Kuszowi, Wykładowcy Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, z okazji 65. rocznicy urodzin, Opole 2004, s. 316-322.
B. Literatura uzupełniająca:
Nowak M., Wychowanie religijne w pedagogice katolickiej XX wieku, „Paedagogia Christiana” 2001, z. 1(7), s. 43-69; Sopoćko M., Polskie i katolickie ideały i systemy wychowawcze, w: S. Bross (red.), Katolicka myśl wychowawcza. Pamiętnik II. Studium Katolickiego w Wilnie w dn. 28. VIII. – 1. IX. 1939 r., Poznań 1937, s. 169-198, lub w: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, Stalowa Wola 1999, s. 191-214; Rychlicki C., Pedagogiczny wymiar sakramentu pokuty i Eucharystii, „Paedagogia Christiana” 3(1999), z. 3, s. 77-85; Szpet J., Wychowanie do modlitwy, w: tenże (red.), Katecheza, Rodzina, Parafia i Szkoła, t. 1, Poznań 2003, s. 61-77; Sokołowski M., Perspektywa nadziei w kierownictwie duchowym. Ujęcie pastoralne, „Studia Bobolanum” 1(2001), z. 2, s. 139-157; Sokołowski M., Kierownictwo duchowe i życie w wierze, „Studia Bobolanum” 1(2001), z. 1, s. 117-129; Sakowicz E., Edukacja chrześcijańska – wychowaniem do dialogu, w: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007, s. 443-452.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: