Biomedyczne aspekty rozwoju człowieka 5.2.2.0.2.217
Poruszane treści:
1. Prenatalny i perinatalny okres w życiu rodziny
2. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy
3. Wiek przedszkolny
4. Wiek szkolny i okres dojrzewania
5. Dorosłość
6. Instytucjonalne formy opieki i wychowania
7. Potrzeby i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży
8. Zaburzenia i nieprawidłowości rozwojowe
9. Palące problemy współczesności (aktualne zagrożenia dla funkcjonowania człowieka w różnych fazach życia)
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
nieobowiazkowe
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
W 2 – ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
Umiejętności:
U 1 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
U 2 – potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Kompetencje społeczne:
K 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K 2 – wykazuje postawę warunkowej akceptacji zachowania podopiecznego przy bezwarunkowej akceptacji jego osoby
K 3 - odpowiedzialnie wspiera rozwój podopiecznego zgodnie z jego potrzebami i sytuacją życiową
Kryteria oceniania
Ćwiczenia (ocena): przygotowanie projektu indywidualnego lub grupowego
Wykład (zaliczenie)
Egzamin pisemny lub ustny w zależności od wyboru studenta
Literatura
1. B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa 2018
2. M. Świderska, I. Budzyńska-Jewtuch, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSH-E, Łódź 2008
3. J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2011
4. A. Malinowski, Auksologia, Uni. Zielonogórski, Zielona Góra 2007
5. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2. PWN, Warszawa 2007
6. B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2010
7. E. Lichtenberg-Kokoszka, Zanim się urodziłem, Impuls, Kraków 20014
8. A. Maciarz, Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo, Warszawa 2009
9. Z. Łoś, Pięćdziesiąt lat badań nad przywiązaniem u ludzi i zwierząt, [w:] B. Bartosz, J. Klebaniuk (red.) Wokół jakości życia. Studia psychologiczne, Warszawa 2006, s. 9-25.
10. L. Eliot, Co tam się dzieje? Media Rodzina, Poznań 2010
11. H. Olechnowicz, Dziecko własnym terapeutą, PWN, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: