Akompaniament liturgiczny 5.3.2.0.1.070.c
1) Dialogi i aklamacje mszalne:
- znak krzyża
- pozdrowienie
- akt pokuty
- kolekta
- dialog przed i po Ewangelii
- modlitwa powszechna
- dialog przed prefacją
- I i IV aklamacja po przeistoczeniu
- zakończenie Modlitwy eucharystycznej
- Modlitwa Pańska
- embolizm
- rozesłanie (w tym wielkanocne)
2) Części stałe mszy
3) Psalmy responsoryjne
4. Aklamacje przez Ewangelią
5) Pieśni mszalne
6) Śpiewy procesyjne na wejście
7) Śpiewy na przygotowanie darów
8) Śpiewy procesyjne na Komunię św.
9) Śpiewy uwielbienia
10) Śpiewy na zakończenie Mszy św.
11) Pieśni adwentowe
12) Kolędy
13) Śpiewy pokutne
14) Śpiewy pasyjne
15) Gorzkie Żale
16) Pieśni wielkanocne
17) Pieśni eucharystyczne
18) Pieśni o Najświętszej Maryi Pannie
19) Litania Loretańska do NMP
20) Litania do Najświętszego Serca Pana Jezusa
21) Obrzędy pogrzebu
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student zna podstawowy repertuar liturgiczny w zakresie muzyki organowej różnych epok oraz muzyki wokalnej (ze szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego) – MEA_W09; P6S_WG
- student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie harmonii (przede wszystkim w systemie modalnym), w aspekcie teoretycznym i praktycznym – MEA_W10; P6S_WG
- student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu liturgii i muzyki liturgicznej oraz obrzędowości i pobożności ludowej – MEA_W13; P6S_W6
Umiejętności
- student posiada umiejętność praktycznej realizacji akompaniamentu liturgicznego zgodnie z zasadami harmonii – MEA_U07; P6S_UW
- student zna i wykonuje podstawowy repertuar liturgiczny w zakresie muzyki organowej i wokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu gregoriańskiego – MEA_U18; P6S_UO
- student posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury muzycznej w środowiskach kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru muzycznego liturgii) – MEA_U09; P6S_UO
- student jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnego typu zespołach, opanował efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę oraz zna formy zachowań związane z występami publicznymi – MEA_U10; P6S_UO
- student posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy śpiewie i grze na instrumencie – MEA_U11; P6S_UW
Kompetencje społeczne
- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego, rozumie potrzebę ciągłego ćwiczenia, zdobywania wiedzy i dokształcania się – MEA_K01; P6S_KK
- student potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne (m.in. akompaniatora), jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (np. jako organista w parafii) – MEA_K02; P6S_KO
- student uczestniczy w organizacji oraz animacji życiu muzycznego w parafiach, a także w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej regionu, kraju i Europy – MEA_K07; P6S_KR
Kryteria oceniania
Zgodne z Wewnątrzkatedralnym Systemem Oceniania.
Kryteria:
- obecność na zajęciach: 20%
- praca własna studenta (przygotowanie do zajęć): 20%
- wykonanie akompaniamentu: 60%
Praktyki zawodowe
Studenci mogą odbywać praktyki w swoich rodzinnych parafiach oraz w ramach mszy celebrowanych w kościele seminaryjnym i akademickim w Opolu.
Literatura
- Popiałkiewicz Ł. (opr.), Akompaniament liturgiczny, z. 1-4, Szczecin 2017-2018
- Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006
- Rączkowski F. (opr), Śpiewajmy Bogu, Płock 2012
- Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2015
- Waloszek J. (red.), Chorał "Droga do Nieba", Opole 2008-2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: