Dydaktyka emisji głosu 5.3.2.0.1.107.c
Treści programowe
1. Budowa narządów biorących udział w fonacji.
2. Właściwe działanie narządów głosotwórczych.
3. Prawidłowy tor oddechowy.
4. Techniki doskonalące prawidłowe prowadzenie oddechu. Psychostymulacyjne ćwiczenia oddechowo-głosowe.
5. Artykulacja i dykcja.
6. Ćwiczenia doskonalące prawidłową artykulację i dykcję.
7. Wzmacnianie głosu - rezonans. Głos "na masce".
8. Ćwiczenia doskonalące rezonans.
9. Zaburzenia głosu i mowy.
10. Glos jako narzędzie autoprezentacji.
11. Komunikacja niewerbalna jako element wspomagający przekaz werbalny.
12. Zjawisko tremy i jej objawy.
13. Sposoby radzenia sobie ze stresem.
14. Higiena głosu.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna podstawową terminologię z zakresu emisji głosu - MEA_W02; P6S_WG.
2. Student posiada podstawową wiedzę o higienie i profilaktyce narządów głosu - MEA_W05; P6S_WG.
4. Student ma podstawową wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie i prowadzenie procesu nauczania poprawnej mowy i śpiewu, zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje edukacji muzycznej w dziedzinie poprawnej emisji głosu - MEA_W18; P6S_WG.
Umiejętności
1. Student posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie mowy i śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy mówieniu i śpiewaniu - MEA_U11; P6S_UW.
2. Student posiada umiejętność przeprowadzenia wystąpień ustnych, np. wygłoszenia prelekcji bądź komentarza w ramach koncertów muzycznych - MEA_U15; P6S_UK.
3. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki muzycznej, posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, uczenia się i doskonalenia warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych w dziedzinie emisji głosu - MEA_U20; P6S_UU.
Kompetencje społeczne
1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne, zespoły badawcze, zespoły muzyczne i inne grupy) - MEA_K02; P6S_KO.
2. Student uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania z artystami, warsztaty muzyczne) - MEA_K06; P6S_KO.
3. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności w zakresie technik komunikacji - MEA_K01; P6S_KK.
Kryteria oceniania
Ocenianie studentów kierunku muzykologia odbywa się w oparciu
o Wewnątrzkatedralny System Oceniania.
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia
• dwa kolokwia pisemne w przeciągu semestru;
• dwa zaliczenia ze zdobytych sprawności aparatu głosowego (1.
prawidłowy tor oddechowy; 2. artykulacja i rezonans);
• indywidualne poprowadzenie ćwiczeń emisyjnych podczas pracy z grupą.
Podstawowe kryteria
Kolokwium pisemne - 10% x 2 = 20 %
Zaliczenie sprawności aparatu głosowego - 20% x 2 = 40%
Indywidualne prowadzenie ćwiczeń - 40%.
Literatura
G. POŹNIAK, Mówię świadomie i poprawnie. Pytania – odpowiedzi – ćwiczenia, (Podręczniki i Skrypty 14), Opole 2012, ss. 137.
BEDNAREK J.D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2000.
COLLINS A., Język ciała, gestów i zachowań, Warszawa 1995.
PRZYBYSZ–PIWKO M. (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2006.
TARASIEWICZ B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006.
TOCZYSKA B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.
TOCZYSKA B., Łamańce z dykcją, Gdańsk 1998.
TOCZYSKA B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997.
WALCZAK–DELEŻYŃSKA M., Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
ZIELIŃSKA H., Kształcenie głosu, Lublin 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: