Chrześcijaństwo w kulturze śródziemnomorskiej 5.5.0.0.1.021
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
1. Pojęcie kultury
2. Religia a kultura: wzajemne relacje
3. Żydowskie korzenie chrześcijaństwa.
4. Jezus z Nazaretu u podstaw chrześcijańskiej kultury: nowość nauki Jezusa.
5. Chrześcijaństwo: rozwój ad extra et ad intra
6. Chrześcijaństwo a kultura grecka
7. Chrześcijańska wizja Boga i świata
8. Chrześcijaństwo a kultura duchowo-materialna (literatura, malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, nauka).
9. Chrześcijańska wizja kultury
10. Chrześcijański humanizm.
11. Mistyka chrześcijańska
12. Chrześcijaństwo a kultura – perspektywy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury w kręgu śródziemno-morskim, jej filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstawach.
2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi basenu Morza Śródziemnego.
Umiejętności
1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk kulturalnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności kulturotwórczej.
2. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i turystycznej.
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
2. Docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji śródziemnomorskiej i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
Kryteria oceniania
wykład, prezentacja multimedialna.
Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
zaliczenie ustne i wykonanie pracy zaliczeniowej
C. Podstawowe kryteria
1. Praca zaliczeniowa – 30%
2. Znajomość wykładanego materiału - 70%
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
M. RUSECKI, Dziejowe znaczenie chrześcijaństwa, Poznań 2011; TENŻE, Fenomen chrześcijaństwa. Wkład w kulturę, Lublin 2001; J. PELIKAN, Jezus przez wieki, tł. A. Pawelec, Kraków 1993.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
J. KULISZ , Wiara i kultura miejsce ważnych pytań, Warszawa 2014; TENŻE, Wiara i kultura miejscem współczesnej apologii chrześcijaństwa, Warszawa 2013; J. KŁOCZOWSKI, Europa. Chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004; I.S. LEDWOŃ, M. SZRAM (red.), Wczesne chrześcijaństwo a religie, Lublin 2012.
B. Literatura uzupełniająca
N. DAVIES, Europa. Rozprawa historyka z historią, tł. E. Tabakowska, Kraków 1999; J. HILL, Co zawdzięczamy chrześcijań-stwu?, tł. P. Borkowski, Warszawa 2006; T. E. WOODS JR., Jak Kościół katolicki zbudował zachodnią cywilizację, tł. G. Ku-charczyk, Kraków 2006; A. DZIUBA, Chrześcijaństwo a kultura, warszawa 2008; E. WIPSZYCKA, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2009; J. KULISZ, D. KIELAK (red.), Wiara i kultura na tropach prawdy, Warszawa 2011,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: