Filozofia żydowska i arabska 5.5.1.1.02.c
Wykaz omówionych tematów:
(1) Wprowadzenie terminologiczne (filozofia żydowska, filozofia judaistyczna, filozofia arabska, filozofia islamu)
(2) Starożytna filozofia żydowska:
(a) Biblia jako źródło refleksji filozoficznej;
(b) hellenistyczna filozofia żydowska;
(c) Talmud jako źródło refleksji filozoficznej.
(3) Średniowieczna filozofia żydowska i arabska:
(a) muzułmański kontekst społeczny i kulturowy;
(b) filozofia żydowska w średniowieczu (początki; od Izaaka Izraelego do Abrahama ibh Dauda; Mojżesz Majmonides; od Majmonidesa do końca średniowiecza);
(c) filozofia arabska w średniowieczu (początki systematycznej filozofii islamu; wielcy neoplatonicy: Al-Farabi, Awicenna; Al-Ghazali i następcy; filozofia w arabskiej Hiszpanii: Awerroes, Ibn-Arabi; wpływ myśli arabskiej na europejskiej średniowiecze).
(4) Czasy nowożytne i współczesne:
(a) istota nowożytnej filozofii żydowskiej (od filozofii judaizmu do filozofii uprawianej przez Żydów);
(b) nowe konteksty współczesnej filozofii żydowskiej (nacjonalizm, syjonizm, Auschwitz);
(c) myśl arabska od Awerroesa do czasów współczesnych (myśl sunnicka, metafizyka sufizmu, myśl szyicka);
(d) główne idee współczesnej myśli islamskiej (modernizm, tradycjonalizm, islamizm).
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykaz omówionych tematów:
(1) Wprowadzenie terminologiczne (filozofia żydowska, filozofia judaistyczna, filozofia arabska, filozofia islamu)
(2) Starożytna filozofia żydowska:
(a) Biblia jako źródło refleksji filozoficznej;
(b) hellenistyczna filozofia żydowska;
(c) Talmud jako źródło refleksji filozoficznej.
(3) Średniowieczna filozofia żydowska i arabska:
(a) muzułmański kontekst społeczny i kulturowy;
(b) filozofia żydowska w średniowieczu (początki; od Izaaka Izraelego do Abrahama ibh Dauda; Mojżesz Majmonides; od Majmonidesa do końca średniowiecza);
(c) filozofia arabska w średniowieczu (początki systematycznej filozofii islamu; wielcy neoplatonicy: Al-Farabi, Awicenna; Al-Ghazali i następcy; filozofia w arabskiej Hiszpanii: Awerroes, Ibn-Arabi; wpływ myśli arabskiej na europejskiej średniowiecze).
(4) Czasy nowożytne i współczesne:
(a) istota nowożytnej filozofii żydowskiej (od filozofii judaizmu do filozofii uprawianej przez Żydów);
(b) nowe konteksty współczesnej filozofii żydowskiej (nacjonalizm, syjonizm, Auschwitz);
(c) myśl arabska od Awerroesa do czasów współczesnych (myśl sunnicka, metafizyka sufizmu, myśl szyicka);
(d) główne idee współczesnej myśli islamskiej (modernizm, tradycjonalizm, islamizm).
Kryteria oceniania
Podstawą udzielenia zaliczenia jest test ze znajomości treści analizowanych lektur. Skala ocen:
16 p. = 5
15 p. = 4,5
13-14 p. = 4,0
10-12 p. = 3,5
9 p. = 3,0
Poniżej 9. = 2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
COPLESTON Frederic, Historia filozofii, t. II: Od Augustyna do Szkota, tł. S. Zalewski, Warszawa 2000, s. 219-248.
CORBIN Henry, Historia filozofii muzułmańskiej, tł. K. Pachniak, Warszawa 2005.
CRUZ HERNÁNDEZ Miguel, KUKSEWICZ Zdzisław, Islamu filozofia, w: Andrzej MARYNIARCZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. V, Lublin 2004, s. 20-41.
FRANK Daniel H., Historia filozofii żydowskiej, tł. P. Sajdek, Kraków 2009.
KUKSEWICZ Zdzisław, Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, Warszawa 1982.
KUKSEWICZ Zdzisław, Żydowska filozofia średniowieczna, w: Andrzej MARYNIARCZYK i in. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. IX, Lublin 2009, s. 987-993.
OCHMAN Jerzy, Historia filozofii żydowskiej, t. I-III, Kraków 1992-2000.
PACHNIAK Katarzyna, Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa 2010.
SIMON Heinrich, SIMON Marie, Filozofia żydowska, tł. T.G. Pszczółkowski, Warszawa 1990.
RASHED Roshdi, MORELON Regis (red.), Historia nauki arabskiej, t. I-III, tł. J. Danecki, J. Kozłowska, E. Orłowska, K. Pachniak, Warszawa 2000-2005.
WIELGUS Stanisław, Z obszarów średniowiecznej myśli islamskiej, żydowskiej i chrześcijańskiej, Płock 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: