Ikonopisarstwo I 5.5.1.1.03.c
1. Wiadomości wstępne. Warsztat
2. Jak się tworzy ikonę
3. Enkaustyka
4. Przygotowanie podobrazia
5. Medium i techniki malarskie
6. Techniki pozłotnicze
7. Rytuał ikonopisarski
8. Pigmenty
9. Koło barw
10. Proporcje i geometria
11. Elementy ciała
12. Elementy szat
13. Oblicza
14. Sposoby werniksowania
15. Podsumowanie
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna elementarną terminologię z zakresu ikonografii chrześcijańskiej, posiada bardziej szczegółową wiedzę z zakresu najwybitniejszych dzieł ikonopisarzy.
2. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą odróżnić ikonę kanoniczną od obrazu.
3. Orientuje się w różnicach relacji między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem różnych wyznań.
4. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata.
TMA_W03, TMA_W10, TMA_W18, TMA_W19 , H1A_W03, H2A_W04, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W08, H2A_W04, S2A_W05
Umiejętności
1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, ocenić i rozpoznać podstawowe podlinniki.
2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych formułowanych przez poszczególne wyznania, ich wytworów kultury w celu określenia znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
3. Umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny.
TMA_U01, TMA_U08, TMA_U10, H2A_U01, H2A_U05, H2A_U04, H2A_U03
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i wpływu religii na kształt społeczeństwa.
2. Uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi związanymi z religijnością społeczeństwa.
TMA_K05, TMA_K10, H2A_K01, H2A_K03, S2A_K06, H2A_K05
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
Warsztaty ikonograficzne Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia
Zaliczenie ikonograficzne (napisanie ikony) (90%)
B. Formy zaliczenia
Napisanie ikony i opowiedzenie treści zadanej lektury
C. Podstawowe kryteria
1. Zgodność opracowania z tematem – 75%
2. Merytoryczna argumentacja – 10%
3. Aktywność na zajęciach – 5%
4. Znajomość zadanych lektur – 10%
Literatura
Quenot M., Ikona. Okno ku wieczności, tł. H. Paprocki, Białystok 1997.
Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Studium ikony, Zabrze 2017
Klejnowski-Różycki D., Ikonograf, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ikonograf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: