Archeologia biblijna 5.5.1.1.05
1. Wprowadzenie w stosowane metody badań archeologicznych XIX i XX w.
2. Wykopaliska archeologiczne w Jerozolimie, ze szczególnym uwzględnieniem terenu świątyni.
3. Wykopaliska archeologiczne w Betlejem, ze szczególnym uwzględnieniem Bazyliki Narodzenia Pańskiego.
4. Wykopaliska archeologiczne Nazaretu ze szczególnym uwzględnieniem Bazyliki Zwiastowania.
5. Wykopaliska archeologiczne w Qumran z uwzględnieniem prac R. de Vaux.
6. Wykopaliska archeologiczne w osadzie esseńczyków, umiejscowienie 11 grot, w których odnaleziono zwoje.
7. Rola Józefa Milika w odczytaniu i udostępnieniu rękopisów znalezionych w grotach w pobliżu osady Qumran.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: („student zna i rozumie”)
- w stopniu pogłębionym terminologię i metodologię badań oraz
współczesne kierunki badawcze związane ze studiami
śródziemnomorskimi K_W02, P7S_WG
- w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia polityczne,
filozoficzne i religioznawcze z kręgu kultury śródziemnomorskiej K_W06, P7S_WG, P7S_WK;
- w stopniu pogłębionym zagadnienia związane z językami i
pismem w świecie śródziemnomorskim K_W09, P7S_WG;
Umiejętności: („student potrafi”)
- wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować wiedzę na
temat świata śródziemnomorskiego przy użyciu różnych źródeł i
narzędzi badawczych w celu krytycznego analizowania i
interpretowania tekstów kultury śródziemnomorskiej K_U01, P7S_UW;
- argumentować merytorycznie i prezentować własne poglądy na
tle poglądów innych badaczy, a także prowadzić debatę K_U06, P7S_UK;
- popularyzować wiedzę o antyku i kulturze śródziemnomorskiej,
wykorzystując różne formy przekazu K_U08, P7S_UW;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: („student jest gotów do”)
- doceniania znaczenia kultury antycznej i śródziemnomorskiej w
kształtowaniu cywilizacji europejskiej K_K02, P7S_KK;
- odpowiedzialnego wykorzystywania zdobytej wiedzy i
umiejętności dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych, w tym
międzynarodowych K_K04, P7S_KO;
- podjęcia partnerskiego dialogu z przedstawicielami odmiennych
światopoglądów i postaw, różnych środowisk i kręgów
kulturowych oraz funkcjonowania w zróżnicowanym (także międzynarodowym) otoczeniu społeczno-kulturowym i
zawodowym K_K06, P7S_KO.
Kryteria oceniania
Przewidziane jest zaliczenie pisemne, w którym przyjmuje się następujące kryteria oceniania:
- bardzo dobry (5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury; potrafi dynamicznie operować wiedzą w rozwiązywaniu zadanych problemów;
- dobry plus (4,5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury;
- dobry (4,0): student zna wykładane treści;
- dostateczny plus (3,5): student większość wykładanych treści;
- dostateczny (3,0): student zna najistotniejsze wykładane treści;
- niedostateczny (2): student nie zna najistotniejszych wykładanych treści.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
ST. GĄDECKI. Archeologia biblijna I-II (Gniezno 1994);
S. H. HORN, Z archeologią przez kraje biblijne (Warszawa 1989);
S. A. JASIŃSKI, Jerozolima. Płomień miłości Jahwe (Kraków 1999);
H. MUSZYŃSKI – ST. MĘDALA (red.), Archeologia Palestyny w zarysie (Pelplin 1984);
A. NEGEV (red.), Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej (Warszawa 2002);
G. PEREGO, Nowy przewodnik po świecie Biblii. Pismo Święte, geografia, archeologia i teologia w konfrontacji ze sobą (Częstochowa 2013);
R. PIETKIEWICZ (red.), Geografia i archeologia biblijna w zarysie (Archeolog czyta Biblię; Wrocław 2011);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: