Metodyka pracy naukowej 5.5.1.1.06
1. Podstawy pracy naukowej i prowadzenia dyskursu naukowego
2. Koncepcja problemu badawczego, weryfikacja hipotez
3. Cele i zadania prac naukowych
4. Układ pracy naukowej
5. Kryteria oceniania, metody badawcze
6. Bibliografia i przypisy
7. Formalna i merytoryczna ocena prac naukowych
8. Tworzenie recenzji i felietonów naukowych
9. Małe i duże formy pisarskie
10. Wnioskowanie (rodzaje wnioskowania, podstawowe błędy)
11. Etyka i kodeks postępowania pracownika naukowego
12. Małe formy popularnonaukowe: przewodniki turystyczne, oferty, programy ewentów kulturalnych i popularnonaukowych.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów potrafi przygotować małe i duże formy artykułów naukowych, łącznie z przygotowaniem własnej pracy dyplomowej (TKŚ_W01, P8S_WG);
W2. Dobrze zna i rozumie zasady przygotowywania tekstu naukowego (TKŚ _W11, P8S_WK; TKŚ _W16, P6S_WG/K);
W3. Zna uwarunkowania w podchodzeniu do nauki od strony teoretycznej (TKŚ _W12, P6S_WG).
Umiejętności:
U1. Uczestnik wykładów potrafi tworzyć artykuły, recenzje i inne teksty naukowe (TKŚ _U02, P6S_UW;);
U2. Potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję(TKŚ _U06, P6S_UW; TKŚ _U07 , P6S_UW).
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku nauk humanistycznych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągle ją doskonali (TKŚ_K01, P6S_KR);
K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych, jakie wyznaczają badania naukowe (TKŚ_K03, P7S_KK, P6S_KO);
K3. Inicjuje działania w dziedzinie kulturoznawstwa na rzecz interesu publicznego (TKŚ_K08, P6S_KO).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Warunkiem zaliczenia jest uczestniczenie w zajęciach, realizacja zadanych zadań oraz postępy w wybraniu i wstępnym przygotowywaniu recenzji naukowej oraz dwóch krótkich felietonów naukowych.
Uczestnictwo w zajęciach i znajomość przedstawionych zagadnień od strony teoretycznej - 20%
Przygotowanie recenzji - 40%
Przygotowanie dwóch esejów popularnonaukowych lub krótkich felietonów naukowych - 40%
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
Wiedza:
W1. Absolwent nie zna zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych z metodologii pracy naukowej.
W2. Nie zna i nie rozumie istniejących trendów naukowych;
W3. Nie zna i nie rozumie podstawowych metod uprawiania nauki oraz przygotowywania tekstów naukowych.
• ocena dostateczna
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć w stopniu podstawowym zna i rozumie podstawy teoretyczne z metodologii pracy naukowej;
W2. Orientuje się w głównych trendach naukowych, zna zasady prowadzenia pracy naukowej;
Umiejętności:
U1. Potrafi tworzyć teksty naukowe;
U2. Potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku naukowego;
K2. Potrafi krytycznie spojrzeć na dorobek naukowy innych twórców.
• ocena dobra
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów potrafi przygotować małe i duże formy artykułów naukowych, łącznie z przygotowaniem własnej pracy dyplomowej.
W2. Dobrze zna i rozumie zasady przygotowywania tekstu naukowego;
W3. Zna uwarunkowania w podchodzeniu do nauki od strony teoretycznej.
Umiejętności:
U1. Uczestnik wykładów potrafi tworzyć artykuły, recenzje i inne teksty naukowe;
U2. Potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku nauk humanistycznych;
K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych, jakie wyznaczają badania naukowe;
K3. Inicjuje działania w dziedzinie kulturoznawstwa na rzecz interesu publicznego.
• ocena bardzo dobra
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć potrafi samodzielnie przygotować małe i duże formy artykułów naukowych, łącznie z przygotowaniem własnej pracy dyplomowej.
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla nauk humanistycznych, doskonale orientuje się w zachodzących procesach.
W3. W stopniu bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej nauki.
Umiejętności:
U1. Uczestnik wykładów potrafi tworzyć małe i duże formy pisarskie: artykuły, felietony, recenzje;
U2. Potrafi pełnić rolę moderatora w dyskursie naukowym.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent jest gotów do pracy redaktorskiej i wydawniczej na szczeblu uczelni i poza nią.
K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych, jakie wyznaczają badania naukowe, przejawia w tej kwestii inicjatywę;
K3. Chętnie uczestniczy w tworzeniu dyskursu naukowego: zarówno w postaci tworzonych tekstów, jak i animowanego samodzielnie dyskursu naukowego.
Literatura
Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Warszawa 2005.
Gonciarski W., Przygotowanie pracy dyplomowej, Warszawa 2004.
Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Poznań 2005.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską, Kraków 2005.
Urban S., W. Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wrocław 2003.
Wójcik K., Piszę pracę magisterską, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: