Historia Bizancjum II 5.5.1.2.01
Problematyka wykładu
1.Rozkwit potęgi imperium za Bazylego II
2.Bizancjum centrum promieniowania kultury śródziemnomorskiej na ludy europejskie.
3. Rozejście się dróg Zachodu i Wschodu w IX-XI w.
4. Koniec rządów dynastii macedońskiej (1055).
5. Kryzys Bizancjum w XI w.
6. Aleksy I i odrodzenie Bizancjum
7. Panowanie Jana II i Manuela I. Na drodze do kolejnego kryzysu.
8. Rządy Angelosów.
9. IV krucjata i obecność „łacińska na Wschodzie”. Pojęcie „Lewantu”
10. Cesarstwo Łacińskie
11. Despotat Epiru, Cesarstwo Niceii i Cesarstwo Trapezuntu.
12. Odrodzenie Paleologów w XIV-XV w.
13.Schyłek państwa - trwanie narodu.
14.Początki „Turkokratii”.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych. P7S_WG
K_W13 Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności znaczeń. P7S_WG/K
Umiejętności
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł, metod i dzieł literackich oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. P7S_UW
K_U14 wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. P7S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01 Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. P7S_KO
K_K06 Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu. P7S_KK
Kryteria oceniania
wykład konwersatoryjny/ wykład z prezentacją multimedialną/ dyskusja panelowa
pozytywne zdanie testu egzaminacyjnego 60%
udział w dyskusjach 20%
znajomość lektur 20%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Literatura podręcznikowa:
Wielka historia świata, t. IV, red. M.Salamon, Kraków (Fogra) 2005,
Wielka historia świata, t. V, red. K.Baczkowski, Kraków (Fogra) 2005,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: