Ikonopisarstwo II 5.5.1.2.03.c
1. Widomości wstępne
2. Czym jest ikona
3. Historia ikony
4. Portrety fajumskie
5. Podstawowe ikony Chrystusa Pana
6. Podstawowe ikony Bogarodzicy
7. Podstawowe ikony Trójcy
8. Kanon ikonograficzny
9. Piękno na Wschodzie i na Zachodzie
10. Symbolika kolorów
11. Źródła symboliki Europejskiej
12. Ikony niekanoniczne
13. Estetyka Dionizego i Bonawentury
14. Malarstwo tablicowe
15. Podsumowanie
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna elementarną terminologię z zakresu ikonografii chrześcijańskiej, posiada bardziej szczegółową wiedzę z zakresu najwybitniejszych dzieł ikonopisarzy.
2. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą odróżnić ikonę kanoniczną od obrazu.
3. Orientuje się w różnicach relacji między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem różnych wyznań.
4. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata.
TMA_W03, TMA_W10, TMA_W18, TMA_W19 , H1A_W03, H2A_W04, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W08, H2A_W04, S2A_W05
Umiejętności
1. Student potrafi samodzielnie wyszukać, ocenić i rozpoznać podstawowe podlinniki.
2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych formułowanych przez poszczególne wyznania, ich wytworów kultury w celu określenia znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
3. Umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny.
TMA_U01, TMA_U08, TMA_U10, H2A_U01, H2A_U05, H2A_U04, H2A_U03
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i wpływu religii na kształt społeczeństwa.
2. Uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi związanymi z religijnością społeczeństwa.
TMA_K05, TMA_K10, H2A_K01, H2A_K03, S2A_K06, H2A_K05
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
Warsztaty ikonograficzne Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wyma-gania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia
Zaliczenie ikonograficzne (napisanie ikony)
B. Formy zaliczenia
Napisanie ikony i opowiedzenie treści zadanej lektury
C. Podstawowe kryteria
1. Zgodność opracowania z tematem – 75%
2. Merytoryczna argumentacja – 10%
3. Aktywność na zajęciach – 5%
4. Znajomość zadanych lektur – 10%
Literatura
Quenot M., Ikona. Okno ku wieczności, tł. H. Paprocki, Białystok 1997.
Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Studium ikony, Zabrze 2017
Klejnowski-Różycki D., Ikonograf, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ikonograf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: