Wiedza o religiach w krajach bliskowschodnich 5.5.1.3.01
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023/24-Z:
Treści programowe |
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: A. SKOREK, Żydowskie ugrupowania religijne w państwie Izrael, Kraków 2015, s. 11-68; K. KOŚCIELNIAK, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu (cz. 1), Kraków 2014; TENŻE, (red.), Państwo, wspólnota i religia. Wybrane zagadnienia procesów modernizacji na Bliskim Wschodzie, Kraków 2010; M. ABDEL RAHEM, Religionsfreiheit im Nahen Osten: Islam und Christentum im Vergleich, Freiburg 2014; K. KOŚCIELNIAK, (red.), Dillemas of democracy In the Middle East. Izrael, Jordan, Turkey, Kraków 2010. | Ogólnie: S.H. NASAR, Istota islamu, Warszawa 2010; A. KAPISZEWSKI (red.), Świat arabski w procesie przemian, Kraków 2008, E. CHAT, Judaizm religia żydowska, Kielce 2007; ZAWOLIŃSKI A., Wielkie religie Wschodu, Kraków 2008; H. WALDENFELS, Leksykon religii, tł. P. Pachciarek, Warszawa 1997; M. RUSECKI, Traktat o religii, Warszawa 2007; Religie świata, „Polityka” (wydanie specjalne) 2009, nr 6; A. BRONK, Nauka wobec religii, Lu-blin 1996 |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
W cyklu 2023/24-Z: Zob. info o przedmiocie | Ogólnie: Cele przedmiotu
Przekazanie studentom naukowej wiedzy na temat religii obszaru Bliskiego Wschodu. Główny akcent położony jest na prezentację trzech wielkich religii monoteistycznych: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu w ich aspekcie historycznym i systematycznym; przedstawienie współczesnej sytuacji społeczno-religijnej na Bliskim Wschodzie. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania na poziomie rozszerzonym
2. zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania na poziomie rozszerzonym
3. ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin turystyki i kultury, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
Umiejętności
1. Student potrafi posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania
i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturalnych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich
z punktu widzenia problemów działalności kulturotwórczej
2. posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
3. potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
2. Docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji śródziemnomorskiej i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
3. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• zaliczenie ustne
C. Podstawowe kryteria
1. Znajomość zadanych lektur – 30%
2. Znajomość wykładanego materiału 70%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
G. RUSSELL, Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu (eBook), tłum. Joanna Gilewicz, Karków 2020; K. Czajkowska, A. Diawoł-Sitko, Systemy polityczne wy-branych państw Bliskiego Wschodu, Warszawa 2018; P. JĘDRZEJEWSKI, Judaizm bez tajemnic, Kraków 2009; F. KORZENIOWSKI, Spotkanie z islamem, Ząbki 2009; J.H. SCHOEPS (red.), Nowy Leksykon Judaistyczny, Warszawa 2007; F. LENOIR I IN. (red.), Encyklopedia religii świata, t. 1-2, Warszawa 2002; E. BRUNNER-TRAUT, Pięć wielkich religii świata, Warszawa 2002; M. KLÖCKNER, M. TWORUSCHKA (red.), Etyka wielkich religii, Warszawa 2002.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
A. SKOREK, Żydowskie ugrupowania religijne w państwie Izrael, Kraków 2015, s. 11-68; K. KOŚCIELNIAK, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu (cz. 1), Kraków 2014; TENŻE, (red.), Państwo, wspól-nota i religia. Wybrane zagadnienia procesów modernizacji na Bliskim Wschodzie, Kraków 2010; M. ABDEL RAHEM, Religionsfreiheit im Nahen Osten: Islam und Christentum im Vergleich, Freiburg 2014; K. KOŚCIELNIAK, (red.), Dillemas of democracy In the Middle East. Izrael, Jordan, Turkey, Kraków 2010.
W cyklu 2023/24-Z:
J. MARSZAŁEK-KAWA, M. TOUMI (red.), Bliski Wschód – tożsamość i polityka, Toruń 2021; G. RUSSELL, Spadkobiercy zapomnianych królestw. W poszukiwaniu wymierających religii Bliskiego Wschodu (eBook), tłum. Joanna Gilewicz, Karków 2020; K. Czajkowska, A. Diawoł-Sitko, Systemy polityczne wybranych państw Bliskiego Wschodu, Warszawa 2018; P. JĘDRZEJEWSKI, Judaizm bez tajemnic, Kraków 2009; F. KORZENIOWSKI, Spotkanie z islamem, Ząbki 2009; J.H. SCHOEPS (red.), Nowy Leksykon Judaistyczny, Warszawa 2007; F. LENO-IR I IN. (red.), Encyklopedia religii świata, t. 1-2, Warszawa 2002; E. BRUNNER-TRAUT, Pięć wielkich religii świata, Warszawa 2002; M. KLÖCKNER, M. TWORUSCHKA (red.), Etyka wielkich religii, Warszawa 2002. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: