Liturgia i historia Kościołów Wschodnich 5.5.1.3.02
1. Nomenklatura i zakres geograficzny
2. Historia i liturgie tradycji ormiańskiej
3. Historia i liturgie tradycji zachodnio-syryjskiej
4. Historia i liturgie tradycji syro-orientalnej
5. Indyjskie oblicze syryjskiego chrześcijaństwa
6. Historia i liturgie tradycji koptyjskiej
7. Historia i liturgie tradycji bizantyjskiej
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
TKŚ_W01 zna terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym;
TKŚ_W07 ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej
TKŚ_W14 zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym
TKŚ_U08 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury
TKŚ_U10
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
TKŚ_01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
TKŚ_K04
utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej
Kryteria oceniania
- przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) oraz rozmowa egzaminacyjna – 20/80%.
Ocena niedostateczna: student nie zna terminologii używanej w kulturoznawstwie oraz jej zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; nie ma rozszerzonej wiedzy dotyczącej kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej oraz nie zna i nie rozumie pojęć i zasad komunikacji międzykulturowej. Ponadto nie posiada rozwiniętych umiejętności badawczych i nie potrafi wybrać i zastosować właściwego dla danej działalności poznawczej kultury sposobu postępowania; nie potrafi dobierać środków i metod pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz nie utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, nie odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.
Ocena dostateczna: student zna podstawową terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; ma podstawową wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej oraz zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym. Ponadto posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.
Ocena dobra: student zna terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; posiada wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej
zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym; posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.
Ocena bardzo dobra: student zna terminologię używaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych na poziomie rozszerzonym; ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i liturgicznej oraz biegle zna i rozumie pojęcia i zasady komunikacji międzykulturowej na poziomie rozszerzonym; posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań kulturoznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny turystyki i kultury; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności poznawczej kultury sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działaniach kulturoznawczych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu projektów w zakresie turystyki kulturowej.
Literatura
Atiya A., Historia kościołów wschodnich, Warszawa 1978.
Czerski J. M., Liturgie Kościołów Wschodnich, Opole 2009.
Dalmais I. H., Liturgies d'Orient. Rites et symboles, Paris 1980.
Jaskóła P., Wyznania chrześcijańskie bez jedności z Rzymem, Opole 2008.
Potoczny M., Rodziny liturgiczne chrześcijańskiego Wschodu – panorama, „Teologia i Człowiek” 25/1 (2014), 165-185.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: