Różnice kulturowe państw Bliskiego Wschodu 5.5.1.4.02
Kraje Bliskiego Wschodu charakteryzują się bogactwem i zróżnicowaniem kulturowym związanym z wieloma czynnikami: historią, religią, położeniem geopolitycznym. Popularny wgląd w ten obszar daje m.in. kinematografia, pokazująca rozdzierające ten region różnice (np. Pogorzelisko, reż. Denis Villeneuve, 2010; Dokąd teraz?, reż. Nadine Labaki, 2011; Kiedy świnie mają skrzydła, reż. Sylvain Estibal, 2011; Rozstanie, reż. Asghar Farhadi, 2011; Wypełnić pustkę, reż. Rama Burshtein, 2012; Omar, reż. Hany Abu-Assad, 2013). Celem przedmiotu jest wprowadzenie w świat tej kulturowej, etnicznej i religijnej różnorodności.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
TKŚ_W05 Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju sztuki jako elementu szeroko pojętej kultury P7S_WG
TKŚ_W07 Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą kultury sakralnej, biblijnej i
liturgicznej P7S_WG
Umiejętności
TKŚ_U01 Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania
i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturalnych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów działalności kulturotwórczej P7S_UW
TKŚ_U02 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kulturoznawstwa oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu analizy
złożonych problemów kulturalnych i turystycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych P7S_UW
Kompetencje społeczne
TKŚ_01 Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego P7S_KR
TKŚ_K08 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego regionu, kraju, Europy i świata P7S_KR
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć: dyskusja, umiejętność argumentacji – 20%.
2. Przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia - 20%.
3. Zaliczenie pisemne – 60%.
Literatura
Górak-Sosnowska K., Pachniak K. (red.), Kultura popularna na Bliskim Wschodzie, Warszawa 2013.
Hall E. T., Bezgłośny język, Warszawa 1987.
Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 2005.
Kuźmińska-Haberla A., Różnice kulturowe jako bariera w podejmowaniu działalności zagranicznej przez polskie przedsiębiorstwa? Rozważania w świetle badań empirycznych, "Biznes międzynarodowy w gospodarce globalnej" (2014) nr 33, s. 530–542.
Nikitorowicz J., Edukacja i komunikacja międzykulturowa w kształtowaniu kompetencji międzykulturowych, "Edukacja" (2019) 3, s. 6-17.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: