Logika i metodologia nauk 5.6.0.1.03.c
Tematyka konwersatorium jest skorelowana z wykładem. W ramach konwersatoriów (15 godzin w semestrze) analizowane są wybrane zagadnienia z zakresu logiki i metodologii. Konwersatorium jest prowadzone metodą rozwiązywania zadań, analizy tekstów oraz ilustrowania tematów przykładami. Dotyczy to następujących zagadnień:
- Stopnie języka;
- Funkcje wyrażeń językowych (tekst i zadania);
- Kategorie zdań, nazw i funktorów (analiza przykładów);
- Pytania i odpowiedzi (analiza przykładów, rozwiązywanie zadań dotyczących założeń pytań i typów pytań);
- Metoda matrycowa sprawdzania funkcji logicznych;
- Sprawdzanie poprawności sylogizmów;
- Logiczna analiza relacji;
- Zastosowanie dedukcji, indukcji, redukcji, rozumowania na podstawie analogii.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. WIEDZA ("Student wie i rozumie"):
- Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG;
- ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego: TMA_W15; P7S_WG;
- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencji dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, ich prawidłowości i zakłóceń: TMA_W16; P7S_WG.
II. UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi"):
- Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł praz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01; P7S_UW;
- posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie problemów: TMA_U02; P7S_UW;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW;
- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii: TnMA_U05; P7S_UK; Rozp. I_2_2;
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych.
III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ("Student jest gotów do..."):
- Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności: TMA_K01; P7S_KK;
- rozumie potrzebę intelektualnego orz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny: TMA_K02; P7S_Kr;
ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
- udział w zajęciach,
- realizacja bieżących zadań,
- zaliczenie kolokwium (testu składającego się z 16 pytań).
Oceny z kolokwium udzielane są według następującej skali:
16 pkt. = bardzo dobry (5,0)
14-15 pkt. = dobry plus (4,5)
12-13 pkt. = dobry (4,0)
10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5)
9 pkt. = dostateczny (3,0)
poniżej 9 pkt = niedostateczny (2,0)
Literatura
- Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lubin 1998.
- Kisielewicz A., Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia. Warszawa 2017.
- Kwiatkowski T., Wykłady i szkice z logiki ogólnej. Lublin 2002.
- Logika dla prawników, red. A. Malinowski, Warszawa 2017.
- Łukowski P., Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji. Warszawa 2012.
- Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1998.
- Widła T., Zienkiewicz D., Logika. Warszawa 2005.
- Ziembiński Z., Logika praktyczna. Warszawa 2007 (i inne wydania).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: