Język grecki 5.6.0.1.08
1. Alfabet, przydechy i akcenty;
2. deklinacja II oraz czasownik „być”;
3. tryb oznajmujący;
4. deklinacja I;
5. zaimki osobowe i dzierżawcze;
6. verba contracta;
7. czasowniki: „dawać”, „kłaść”, „stawiać”, „puszczać”;
8. indicativus presentis medii-passivi;
9. imperativus praesentis;
10. zaimek względny i wskazujący;
11. infinitivus praesentis oraz przymiotniki: „wielki” i „liczny”;
12. deklinacja III;
13. participium praesentis activi i przymiotnik „każdy” („wszystek”, „cały”);
14. participium medium-passivum;
15. aoryst sygmatyczny i przysłówki;
16. aoryst asygmatyczny;
17. infinitivus aoristi i aoryst pasywny;
18. imperativus aoristi;
19. perfectum;
20. imperfectum;
21. coniunctivus;
22. futurum;
23. participium aoristi.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (OCL_W01; P6S_WG);
- ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw (OCL _W03; P6S_WG);
- ma podstawową wiedzę dotyczącą piśmiennictwa w poszczególnych kręgach kulturowych Orientu (OCL _W06; P6S_WG);
- ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu (OCL _W07; P6S_WG);
- ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin orientalistyki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (OCL _W13; P6S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu (OCL _U02; P6S_UW);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii (ICT); ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (OCL _U04; P6S_UK);
- posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań (OCL _U05; P6S_UK);
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku religiologii, nauk o polityce, jak i innych dyscyplin (OCL _U06; P6S_UK);
- posiada podstawową umiejętność uwzględniania w swej działalności podstawowej znajomości języków chrześcijańskiego Orientu (OCL _U18; P6S_UU).
KOMPETENCJE:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (OCL _K01; P6S_KK);
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (OCL _K04; P6S_KK);
- dostrzega i formułuje problemy moralno-prawne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki i zasad prawnych (OCL _K05; P6S_KR);
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach (np. organizacjach, instytucjach kultury, mediach, redakcjach, w administracji publicznej) oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie (OCL _K06; P6S_KO);
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu (OCL _K07; P6S_KK);
- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu (OCL _K09; P6S_KR).
Kryteria oceniania
- przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć – 50%
- pięć kolokwiów z gramatyki – 20%
- zaliczenie końcowe – 30%
Ocena niedostateczna: student nie zna terminologii używanej w orientalistyce chrześcijańskiej; nie posiada wiedzy na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu oraz dotyczącej piśmiennictwa w poszczególnych kręgach kulturowych Orientu; nie przyswoił sobie elementarnej wiedzy o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu (a szczególnie o języku greckim); nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności; nie wykazuje umiejętności uwzględniania w swej działalności podstawowej znajomości języków chrześcijańskiego Orientu (a szczególnie języka greckiego); nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i doskonalenia umiejętności; w żaden sposób nie jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i nie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie orientalistyki chrześcijańskiej; nie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu.
Ocena dostateczna: student w podstawowym stopniu zna terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej; posiada podstawową wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu oraz dotyczącą piśmiennictwa w poszczególnych kręgach kulturowych Orientu; w minimalnym stopniu przyswoił sobie elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu (a szczególnie o języku greckim); potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę; w podstawowym stopniu wykazuje umiejętności uwzględniania w swej działalności znajomości języków chrześcijańskiego Orientu (a szczególnie języka greckiego); rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; w minimalnym stopniu jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie orientalistyki chrześcijańskiej; stara się uczestniczyć w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu.
Ocena dobra: student zasadniczo zna terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej; posiada wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu oraz dotyczącą piśmiennictwa w poszczególnych kręgach kulturowych Orientu; przyswoił sobie elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu (a szczególnie o języku greckim); potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności; wykazuje umiejętności uwzględniania w swej działalności podstawowej znajomości języków chrześcijańskiego Orientu (a szczególnie języka greckiego); rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia umiejętności; jest w miarę dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie orientalistyki chrześcijańskiej; stara się regularnie uczestniczyć w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu.
Ocena bardzo dobra: student doskonale zna terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej; posiada uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu oraz dotyczącą piśmiennictwa w poszczególnych kręgach kulturowych Orientu; w wysokim stopniu przyswoił sobie elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu (a szczególnie o języku greckim); potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności; wykazuje umiejętności uwzględniania w swej działalności podstawowej znajomości języków chrześcijańskiego Orientu (a szczególnie języka greckiego); rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia umiejętności; jest bardzo dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie orientalistyki chrześcijańskiej; regularnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu.
Literatura
1. AUERBACH M., GOLIAS M., Gramatyka grecka, Warszawa 1985.
2. BARDSKI K., He koine dialektos. Język grecki Nowego Testamentu. Podręcznik, Warszawa 2013.
3. JONCZYK W., Wprowadzenie do języka greckiego Nowego Testamentu, Kraków 2014.
4. KALINKOWSKI S., Hellenisti eidenai. Język grecki. Podręcznik dla studentów teologii, Warszawa 2013.
5. KORUSOWIE A. i K., Hellenike glotta. Podręcznik do nauki języka greckiego, Warszawa 1998.
6. OSTAPCZUK J., Język grecki Nowego Testamentu, cz. 1, Warszawa 2006.
7. PIWOWAR A., Greka Nowego Testamentu. Gramatyka, Kielce 2010.
8. SZAMOCKI G., Greka Nowego Testamentu, Pelplin 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: