Chrześcijaństwo w kontekście dalekowschodnim 5.6.0.2.03
Daleki Wschód pod względem historycznym, kulturowym, filozoficznym, politycznym, rasowym najbardziej różni się od Europy. Pod względem kulturowym dzieli się na dwa ogromne świat cywilizacyjnych wpływów: indyjski i chiński, które oddziałują na sąsiednie kraje, historycznie zapożyczając od tych dwóch światów kulturę. Pod względem filozoficznym oba te światy przez całe tysiąclecia dawały odpowiedź na większość pytań, zadawanych przez człowieka. Pod względem politycznym Daleki Wschód stworzył systemy rządów oraz prawa odmienne od Europy, gdzie element silnej władzy (często autorytarnej), element wspólnotowy (z poświeceniem znaczenia jednostki) wysuwa się na plan pierwszy. Religia w Azji niezwykle często była podporządkowywana władzy politycznej. Niezwykłe kontrasty społeczne, bieda, asceza oraz bogactwo znajdowało swe uzasadnienie w różnych religiach. Chrześcijaństwo, chcąc być żywą tkanką narodów Azji, musi zmierzyć się z odpowiedziami na pytania, które zadają nie Europejczycy, ale Daleki Wschód, z całą jego kulturą. Inne pytania zadają chrześcijaństwu Azjaci a inne Europejczycy.
Na zajęciach może być dodatkowo omówiony kontekst, w jakim funkcjonuje chrześcijaństwo także w innych krajach Azji:
1. Bliski Wschód
1.1. Arabia Saudyjska
1.2. Bahrajn
1.3. Cypr
1.4. Egipt
1.5. Irak
1.6. Iran
1.7. Izrael z Palestyną
1.8. Jemen
1.9. Jordania
1.10. Katar
1.11. Kuwejt
1.12. Liban
1.13. Oman
1.14. Syria
1.15. Turcja
1.16. Zjednoczone Emiraty Arabskie
2. Daleki Wschód
2.1. Azja Wschodnia
2.1.1. Chiny
2.1.1.1. Chińska Republika Ludowa
2.1.1.2. Hongkong
2.1.1.3. Makao
2.1.1.4. Tajwan
2.1.1.5. Tybet (Azja centralna)
2.1.2. Japonia
2.1.3. Korea Południowa i Północna
2.1.4. Mongolia
2.2. Azja Południowo-Wschodnia
2.2.1. Brunei
2.2.2. Filipiny
2.2.3. Indonezja
2.2.4. Kambodża
2.2.5. Laos
2.2.6. Malezja
2.2.7. Mjanma (Birma)
2.2.8. Singapur
2.2.9. Tajlandia
2.2.10. Timor Wschodni
2.2.11. Wietnam
2.3. Azja Południowa
2.3.1. Bhutan
2.3.2. Bangladesz
2.3.3. Indie
2.3.4. Malediwy
2.3.5. Nepal
2.3.6. Pakistan
2.3.7. Sri Lanka
3. Azja środkowa
3.1. Afganistan
3.2. Kazachstan
3.3. Kirgistan
3.4. Tadżykistan
3.5. Turkmenistan
3.6. Uzbekistan
4. Kaukaz
4.1. Gruzja (Abchazja, Osetia Południowa)
4.2. Armenia (Górski Karabach)
4.3. Azerbejdżan
5. Rosja
Polecane filmy (wpływy chińskie)
2046 2004
Braterstwo wojny 2004
Cesarzowa 2006
Czerwone sorgo 1988
Czyngis-chan 2007
Dom latających sztyletów
Dwa światy 2002和你在一起, He ni zai yi qi
Hero 2002
Ip Man 2008
Jedwab 2007
Konfucjusz 2010
Kwiaty wojny 2011
Miłość o smaku orientu
Ostatni cesarz
Ostatni samuraj
Po drugiej stronie Słońca
Pomiędzy ziemią a niebem
Przyczajony tygrys, ukryty smok - miecz przeznaczenia 2016
Przyczajony tygrys, ukryty smok 2000
Spragnieni miłości
Wielki mur 2016
Wszyscy albo nikt 1999
Wyznania gejszy
Zawieście czerwone latarnie
Żegnaj, moja konkubino 1993
Polecane filmy (wpływy indyjskie i Azji pd.-wsch.)
Anna i król
Aśoka (Wielki) 2001
Baraka
Gandi
Hotel Marygold
Indochiny
Jedz, módl się, kochaj
Królowa Syjamu
Mały Budda
Monsunowe wesele
Początek I Origins 2014
Podróż na sto stóp
Samsara
Ucieczka z Rangunu
Zmierzch nad Birmą 2015
Polecane filmy (wpływy arabskie i islamskie)
Apostoł L'apôtre2014
Dokąd teraz 2011
Dziewczynka w trampkach
Królestwo Niebieskie
Królowa pustyni 2015
Lawrence z Arabii
Medicus
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG
OCL _W09 zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania P6S_WG/K
OCL _W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych kwestiach dotyczących zagadnień prawnych i ich specyfice w krajach Orientu P6S_WK
OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK
Umiejętności: absolwent potrafi
OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW
OCL _U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu P6S_UW
OCL _U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji religioznawczych P6S_UO
OCL _U13 potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych P6S_UO
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK
OCL _K02 docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych P6S_KO
OCL _K08 uczestniczy w życiu kulturalnym oraz interesuje się aktualnymi wydarzeniami z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej P6S_KR
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie pisemnego opracowania (→ wymagania) – 35%.
2. Przygotowanie medialnej formy prezentacji (prezentacja, audycja, film, reportaż, artykuł) i umieszczenie jej w Internecie (na YouTube, FB, stronie własnej, itp. → wymagania) lub opublikowanie w inny sposób (książka, artykuł w czasopiśmie, poster, wystawa, itp.) – 40%.
3. Rozwiązanie testów cząstkowych z zadanego materiału – 15%.
4. Stworzenie listy opublikowanych prac całej grupy (praca zespołowa) – 5%.
5. Przygotowanie (stworzenie) testu/formularza na wyznaczony temat w zakresie przedmiotu – 5%.
Literatura
Aziz, S. Atiya. Historia Kościołów wschodnich. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1978.
Baker, Esther. Byłam buddyjską mniszką. Przetłumaczone przez Krzysztof Jasiński. Warszawa: Fronda pl, 2010.
Gawlikowski, Krzysztof. Chińskie metamorfozy: cywilizacja konfucjańska a cywilizacja zachodnia. Zredagowane przez Zofia Borzymińska. Warszawa: Zona Zero, 2022.
Hamilton, Sue. Filozofia indyjska: wprowadzenie. Przetłumaczone przez Mariusz Szkółka i Marzenna Jakubczak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Jacoby, Marcin. Chiny bez makijażu. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, 2018.
———. Korea Południowa: republika żywiołów. Warszawa: Muza Sport i Turystyka, 2018.
Jullien, François. Drogą okrężną i wprost do celu: strategie sensu w Chinach i Grecji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
———. Pochwała nieokreśloności: zapiski o myśli i estetyce Chin. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
Klecha-Tylec, Karolina. „Azja północno- i południowo-wschodnia – zestawienie porównawcze subregionów Azji wschodniej”. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 319 (2017): 82–93.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Czy Bóg mówi po chińsku? [Wstęp do teologii chińskiej. Wykłady dla doktorantów]”. MANHU | Audiobooki. Udostępniono 20 wrzesień 2020. http://audiobooki.manhu.pl/pl/p/Czy-Bog-mowi-po-chinsku/1033.
———, red. 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
Klejnowski-Różycki 柯逹理, Dariusz. „Religia. 宗教”. W Polsko-chińskie różnice kulturowe: ciekawe doświadczenia, przez Huijuan Jang, 77–86. Opole: Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, 2009.
Krok, Dariusz, i Dariusz Klejnowski-Różycki, red. Relacje rodzinne i społeczne w kulturze środkowoeuropejskiej i chińskiej. Człowiek Rodzina Społeczeństwo 19. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011.
Liu, JeeLoo. Wprowadzenie do filozofii chińskiej: od myśli starożytnej do chińskiego buddyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Miura, Kiyohiro. Nasz syn zostaje mnichem. Przetłumaczone przez Barbara Słomka. Warszawa: Dialog, 2003.
Nakamura, Hajime. Systemy myślenia ludów Wschodu: Indie, Chiny, Tybet, Japonia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.
Verdier, Fabienne. Pasażerka ciszy: dziesięć lat w Chinach. Przetłumaczone przez Krystyna Arustowicz. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2007.
Wójcik, Anna Iwona. Wolność i władza: filozoficzne idee cywilizacji liberalnej i konfucjańskiej w próbie mie̜dzykulturowego porównania. Biblioteka tradycji literackich Seria 2 17. Kraków: Collegium Columbinum, 2002.
Zee, A. Połykając chmury: rzecz o chińskim języku i podniebieniu. Przetłumaczone przez Andrzej Molek. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Buki, 2008.
Do opracowania poszczególnych tematów niezbędne będą także zasoby internetowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: