Kościół w Azji Południowo-Wschodniej 5.6.0.2.06
1. Kościół w Azji południowo-wschodniej. Perspektywa ogólna
2. Kościół w Indiach (poza przedmiotem, należy do Azji południowej)
3. Kościół na Filipinach
4. Kościół w Indonezji
5. Kościół w Malezji i Singapurze
6. Kościół w Birmie (Myanmar)
7. Kościół w Wietnamie
9. Kościół w Laosie, Tajlandii, Kambodży
11. Kościoły w Timorze Wschodnim, Królestwie Brunei.
Dodatkowo na zajęciach mogą być omówione eklezjalne wspólnoty istniejące w innych państwach Azji.
1. Bliski Wschód
1.1. Arabia Saudyjska
1.2. Bahrajn
1.3. Cypr
1.4. Egipt
1.5. Irak
1.6. Iran
1.7. Izrael z Palestyną
1.8. Jemen
1.9. Jordania
1.10. Katar
1.11. Kuwejt
1.12. Liban
1.13. Oman
1.14. Syria
1.15. Turcja
1.16. Zjednoczone Emiraty Arabskie
2. Daleki Wschód
2.1. Azja Wschodnia
2.1.1. Chiny
2.1.1.1. Chińska Republika Ludowa
2.1.1.2. Hongkong
2.1.1.3. Makao
2.1.1.4. Tajwan
2.1.1.5. Tybet (Azja centralna)
2.1.2. Japonia
2.1.3. Korea Południowa i Północna
2.1.4. Mongolia
2.2. Azja Południowo-Wschodnia
2.2.1. Brunei
2.2.2. Filipiny
2.2.3. Indonezja
2.2.4. Kambodża
2.2.5. Laos
2.2.6. Malezja
2.2.7. Mjanma (Birma)
2.2.8. Singapur
2.2.9. Tajlandia
2.2.10. Timor Wschodni
2.2.11. Wietnam
2.3. Azja Południowa
2.3.1. Bhutan
2.3.2. Bangladesz
2.3.3. Indie
2.3.4. Malediwy
2.3.5. Nepal
2.3.6. Pakistan
2.3.7. Sri Lanka
3. Azja środkowa
3.1. Afganistan
3.2. Kazachstan
3.3. Kirgistan
3.4. Tadżykistan
3.5. Turkmenistan
3.6. Uzbekistan
4. Kaukaz
4.1. Gruzja (Abchazja, Osetia Południowa)
4.2. Armenia (Górski Karabach)
4.3. Azerbejdżan
5. Rosja
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG
OCL _W09 zna podstawowe teorie dotyczące ustrojów politycznych i gospodarek Azji, rozumie ich różnorodne uwarunkowania P6S_WG/K
OCL _W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych kwestiach dotyczących zagadnień prawnych i ich specyfice w krajach Orientu P6S_WK
OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK
Umiejętności: absolwent potrafi
OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW
OCL _U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej P6S_UW
OCL _U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji religioznawczych P6S_UO
OCL _U13 potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych P6S_UO
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK
OCL _K02 docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych P6S_KO
OCL _K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań kulturotwórczych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie promowania wartości, kultury i tradycji chrześcijańskiego Orientu P6S_KO
OCL _K09 uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu P6S_KR
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie pisemnego opracowania (→ wymagania) – 35%.
2. Przygotowanie medialnej formy prezentacji (prezentacja, audycja, film, reportaż, artykuł) i umieszczenie jej w Internecie (na YouTube, FB, stronie własnej, itp. → wymagania) lub opublikowanie w inny sposób (książka, artykuł w czasopiśmie, poster, wystawa, itp.) – 40%.
3. Rozwiązanie testów cząstkowych z zadanego materiału – 15%.
4. Stworzenie listy opublikowanych prac całej grupy (praca zespołowa) – 5%.
5. Przygotowanie (stworzenie) testu/formularza na wyznaczony temat w zakresie przedmiotu – 5%.
Literatura
Aziz, S. Atiya. Historia Kościołów wschodnich. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1978.
Fédou, Michel. Regards asiatiques sur le Christ. Collection „Jésus et Jésus-Christ” 77. Paris: Desclée, 1998.
Ledwoń, Ireneusz Sławomir. Kościół Azji a religie, 2018.
———. Nauczycielski Urząd Kościoła a religie, 2015.
McGreal, Ian Philip. Wielcy myśliciele Wschodu. Przetłumaczone przez Zofia Łomnicka i Irena Kałużyńska. Warszawa: Al fine, 1997.
Spalding, Baird T. Życie i nauka mistrzów dalekiego wschodu. Gdańsk: DYLIS AAR, 2002.
Spalding, Baird Thomas, i Anna Müller. Życie i nauka mistrzów Dalekiego Wschodu. T. 6 T. 6. Gdańsk: Dylis Aar, 2003.
Waldenfels, Hans. Chrystus a religie. Przetłumaczone przez Bronisław Drąg. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004.
———. Religie odpowiedzią na pytanie o sens istnienia człowieka. Przetłumaczone przez Edward Perczak. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1987.
———. Ukrzyżowany i religie świata. Przetłumaczone przez Paweł Pachciarek. Warszawa: Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów, 1985.
Waldenfels, Hans, i Franz König. Leksykon religii: zjawiska, dzieje, idee. Przetłumaczone przez Tadeusz Pachciarek. Warszawa: Verbinum, 1997.
Do opracowania poszczególnych tematów niezbędne będą także zasoby internetowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: