Chrześcijańska antropologia orientalna 5.6.0.2.07
Celem wykładu jest zaznajomienie studenta z podstawami współczesnej antropologii orientalnej, która korzeniami swymi sięga do nauki wschodnich Ojców Kościoła i precyzuje się coraz bardziej w naszych czasach. Omówienie jej źródeł, podstaw oraz głównych rysów pozwoli z kolei wskazać na jej możliwy wkład we współczesną refleksję teologiczną nad człowiekiem. Zarysowane będą też te elementy dyskursu antropologicznego, które znalazły się w samym centrum refleksji ekumenicznej. Omówieni będą teologowie prawosławni tej miary co P. Evdokimov, J. Meyendorff, O. Clément i N. Nissiotis, którzy odpowiedzieli na aktualną potrzebę czasu wzmożonym zainteresowaniem problematyką człowieka, dostrzegając w niej głównie locus theologicus naszej epoki.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
OCL_W01 zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych P6S_WG
OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG
OCL _W07 ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu P6S_WG
OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK
OCL _W12 ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w teologii, a w szczególności o kwestiach badawczych, metodach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań w dziedzinie teologii i religioznawstwa P6S_WK
Umiejętności
OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW
OCL _U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej P6S_UW
OCL _U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii (ICT); ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego P6S_UK
OCL _U05 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań P6S_UK
OCL _U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku religiologii, nauk o polityce, jak i innych dyscyplin P6S_UK
Kompetencje społeczne
OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK
OCL _K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań kulturotwórczych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie promowania wartości, kultury i tradycji chrześcijańskiego Orientu P6S_KO
OCL _K05 dostrzega i formułuje problemy moralno-prawne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki i zasad prawnych P6S_KR
OCL _K06 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach (np. organizacjach, instytucjach kultury, mediach, redakcjach, w administracji publicznej) oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie P6S_KO
OCL _K07 ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu P6S_KK
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.
2. Praca zaliczeniowa – 30%.
3. Egzamin ustny z prezentowanej podczas zajęć teorii – 50%.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane
Literatura
J. Meyendorff, Orthodox Theology Today, „St. Vladimir’s Theological Quarterly” 13 (1969) 77—92
A. I. Osipow, Prawosławnoje ponimanije smysła żyzni, Kijów 2001,
G. Hamman, “Introduction” w: L’homme icône de Dieu — La Genèse relue par l’Église des Pères (Paris, 1998) 9–53.
A. H. Becker, Fear of God and the Beginning of Wisdom: the School of Nisi-bis and Christian Scholastic Culture in Late Antique Mesopotamia (Philadelphia, 2006) 113–126; 175–178.
W. Hryniewicz, Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata, Lublin 1991.
L. F. Ladaria, Wprowadzenie do antropologii teologicznej, Kraków 1997.
G. Langemeyer, Antropologia teologiczna, Kraków 1995.
K. T. Wencel, Traktat o człowieku, w: Dogmatyka, t. 5, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2007, s. 15-212.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: