Prawa człowieka. Problematyka regionalizmu w Azji 5.6.0.2.08
1. Z historii praw człowieka
2. Definiowanie praw człowieka, prawo podmiotowe
3. Systemy ochrony praw człowieka
4. Regionalne systemy ochrony praw człowieka
5. Uniwersalne źródła praw człowieka
6. Kulturowy relatywizm
7. Relacja między regionalizmem a uniwersalizmem praw człowieka
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
OCL _W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych kwestiach dotyczących zagadnień prawnych i ich specyfice w krajach Orientu P6S_WK
OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK
OCL _W13 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin orientalistyki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę P6S_WG
OCL _W15 ma podstawową wiedzę o współczesnych próbach integracyjnych państw Bliskiego i Dalekiego Wschodu, w szczególności na płaszczyźnie dyplomacji i negocjacji międzykulturowych P6S_WK
UMIEJĘTNOŚCI
OCL _U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu P6S_UW
OCL _U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej P6S_UW
OCL _U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku religiologii, nauk o polityce, jak i innych dyscyplin P6S_UK
OCL _U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji religioznawczych P6S_UO
KOMPETENCJE
OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK
OCL _K08 uczestniczy w życiu kulturalnym oraz interesuje się aktualnymi wydarzeniami z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej P6S_KR
Kryteria oceniania
Praca pisemna.
Literatura
1. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Rybczyńska J. A., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
2. Kuźniar R., Prawa człowieka. Prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002.
3. Motyka K., Prawa człowieka i moralność, w: Leksykon socjologii moralności,
J. Mariański (red.), Wydawnictwo Nomos, Kraków 2015, s. 612-618.
4. Motyka K., Prawa człowieka. Wprowadzenie. Wybór źródeł, Wydawnictwo Morpol, Lublin 1999.
5. Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Wydawnictwo Znak, Kraków 2011.
6. Symonides J., Globalizacja a prawa człowieka, w: Sulowski S. (red.), Polska-Niemcy. Nadzieja i Zaufanie. Księga Jubileuszowa na 80-lecie Urodzin Profesora Mieczysława Tomali; Warszawa: Fundacja Politeja, 2002.
7. Kosmala M., Dwie cywilizacje. Dwa systemy wartości. Dwie wizje praw człowieka,
w: Azja-Pacyfik, Tom 7, Toruń 2004.
8. Yamazaki Koshi, Ochrona Praw Człowieka w krajach azjatyckich, w: Sprawy Międzynarodowe, 1990, nr 6.
9. Gawlikowski K., Problem praw człowieka z perspektywy azjatyckiej, w: Azja-Pacyfik, Tom I (1998); Toruń 1998.
10. Haliżak E., Stosunki międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku; Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: