Teologia moralna Kościołów wschodnich 5.6.0.3.02
Podstawowe zagadnienia omawiane w ramach wykładu:
1. Wprowadzenie do teologii moralnej
2. Relacja teologii moralnej do innych dyscyplin
3. Zarys dziejów teologii moralnej na Wschodzie
4. Specyfika prawosławnej myśli moralnej
5. Normatywny wymiar życia ludzkiego
6. Zarys antropologii teologicznomoralnej
7. Nauka o prawie i łasce
8. Nauczanie o grzechu i pokucie
9. Rola ascezy
10. Dążenie do świętości
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Lektura monograficzna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student zna elementarną terminologię używaną w orientalnej teologii moralnej oraz rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (OCL_W01; P6S_WG).
W2. Student ma elementarną wiedzę o miejscu teologii moralnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (OCL_W02; P6S_WG).
W3. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych (OCL_W20; P6S_WK).
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teologii moralnej Kościołów wschodnich oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu (OCL_U02; P6S_UW).
U2. Student potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralne; przewiduje skutki konkretnych działań w ramach orientalistyki chrześcijańskiej (OCL_U12; P6S_UU).
KOMPETENCJE:
K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (OCL_K01; P6S_KK).
K2. Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (OCL_K04; P6S_KK).
K3. Student ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-moralnego chrześcijańskiego Orientu (OCL_K07; P6S_KK).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- test egzaminacyjny (efekty W1-K3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- test egzaminacyjny - 100%
C. Warunki zaliczenia:
- udzielenie prawidłowej odpowiedzi na min. 50% pytań
Literatura
Bóg żywy. Katechizm Kościoła Prawosławnego, Kraków 2001.
Katechizm Cerkwi Prawosławnej, Hajnówka 2020.
Evdokimov P., Prawosławna wizja teologii moralnej. Bóg w życiu ludzi, Kraków 2012.
Kostiuczuk J., Społeczne nauczanie Kościoła prawosławnego. Życie we współczesnym świecie, Warszawa 2020.
Kozłowski R., Teologia moralna. Zarys prawosławnej nauki o moralności chrześcijańskiej, Warszawa 2011.
Olejnik S., Teologia moralna fundamentalna, t. I, Włocławek 1998.
Petrà B., Tra cielo e terra. Introduzione alla teologia morale ortodossa contemporanea, Bologna 2000.
Petrà B., L’etica ortodossa. Storia, fonti, identità, Assisi 2010.
Pinckaers S., Źródła moralności chrześcijańskiej, Poznań 1994.
Pryszmont J., Historia teologii moralnej, Warszawa 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: