Patrologia orientalna 5.6.0.3.06
1. Wiadomości wprowadzające (bibliografia i terminologia patrystyczna);
2. Początki literatury patrystycznej (II w.):
a) Ojcowie Apostolscy,
b) dzieła chrześcijańskiego świadectwa wiary,
c) apologeci,
d) polemiści;
3. Krystalizacja myśli teologicznej w III w. na Wschodzie:
a) w środowisku aleksandryjskim,
b) na Bliskim Wschodzie;
4. Złoty wiek literatury patrystycznej Ojców greckich (325–415):
a) Aleksandria i Egipt
b) Mała Azja
c) Antiochia
d) Syria
e) Palestyna
5. Schyłek literatury patrystycznej (do poł. VIII w.) we wschodniej:części Imperium Romanum:
a) monofizyci i antymonofizyci
b) monoteleci i antymonoteleci
c) ikonoklaści i obrońcy kultu obrazów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii, którą jest w stanie rozwijać - TMA_W1;P7S_WG;
W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym - TMA_W14; P7S_WG, P7S_WK;
W3. ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy - TMA_W18; P7S_WG, P7S_WK.
Umiejętności
U1.Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych - TMA_U04; P7S_UW;
U2. potrafi odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego - TMA_U07; P7S_UW;
U3.potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW.
Kompetencje społeczne (postawy)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO;
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - TMA_K07; P7S_KO.
K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii - TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
A. Zajęcia prowadzone są metodą wykładu.
B. Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę w oparciu o wcześniej podane tezy problemowe.
C. Kryteria oceniania:
- ocena bardzo dobra (5):
Wiedza
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii orientalnej, którą jest w stanie rozwijać;
W2. w sposób pogłębiony rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;
W3. ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy.
Umiejętności
U1.Student posiada pełną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
U2. potrafi w sposób pogłębiony odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego;
U3. potrafi dogłębnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne
K1. Student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego Orientu;
K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.
- ocena dobra (4):
W1. Student ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii orientalnej;
W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;
W3. ma wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy.
Umiejętności
U1.Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych;
U2. potrafi odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego;
U3. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych kwestii;
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego Orientu;
K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.
- ocena dostateczna (3):
W1. Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii orientalnej;
W2. rozumie w sposób względny kulturotwórczą rolę Kościoła i teologi;
W3. ma wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.
Umiejętności
U1.Student posiada względną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych;
U2. potrafi odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego Wschodu;
U3. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych;
K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego Wschodu;
K3. interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.
- ocena niedostateczna (2):
W1. Student nie posiada wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii orientalnej;
W2. nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;
W3. nie ma wiedzy o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy.
Umiejętności
U1.Student nie posiada umiejętności interpretowania podstawowych źródeł teologicznych;
U2. nie potrafi odnajdywać powiązań pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego;
U3. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych kwestii;
K2. nie ma świadomości własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego Orientu;
K3. nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.
Literatura
Literatura przedmiotu:
Altaner B., Stuiber A., Patrologia, Warszawa 1990;
Pieszczoch Sz., Patrologia, t. I: Działalność Ojców, t. II: Ojcowie mówią, Gniezno 1994;
Żurek A., Wprowadzenie do Ojców Kościoła, Tarnów 1998;
Drączkowski F., Patrologia, Pelplin–Lublin 1998;
Górny J.J., Patrologia (Literatura patrystyczna w zarysie), Olsztyn 2002.
Campenhausen von H., Ojcowie Kościoła, tłum. K. Wierszyłowski, Warszawa 1967;
Hamman A,. Portrety Ojców Kościoła. Praktyczny przewodnik po patrologii, Warszawa 1978;
Benedykt XVI, Ojcowie Kościoła. Od Klemensa Rzymskiego do Augustyna, Poznań 2008.
Literatura uzupełniająca:
Szymusiak J.M., Starowieyski M., Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971;
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988;
Pietras H., By nie milczeć o Bogu. Zarys teologii Ojców Kościoła, Kraków 1991;
Padovese L., Wprowadzenie do teologii patrystycznej, Kraków 1994;
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007;
Starowieyski M., Szymusiak J.M., Nowy słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 2022;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: