Wkład judaizmu w kulturę orientalną 5.6.0.3.07
Wykład proponuje inne podejście i podkreśla czynnik federacyjny judaizmu i jedności narodu żydowskiego w całej przestrzeni tzw. Orientu i jego historii. Ma na celu uświadomienie bogactwa kulturowego wniesionego przez Żydów w tak wielu różnych regionach tego obszaru. Ponadto pragnie zachować i wzmocnić tą część dziedzictwa kulturowego, które reprezentują obiekty żydowskie rozsiane po całym tym obszarze. Trasa ta wiedzie poprzez wizualną obecność tzw. "budynków lub pozostałości". Należy zauważyć, że ta wymiana i wpływ stylu życia odbywa się na dwa sposoby. Z jednej strony, dziedzictwo żydowskie jest historycznym dowodem na to, że naród żydowski był pod wpływem społeczeństwa, w którym żył. (np.: architektura synagog, używanie języków takich jak jidysz, ladino...). Z drugiej strony szlak dziedzictwa żydowskiego będzie oznaczał wpływ, jaki pozostawiła spuścizna żydowska w wielu regionach Orientu na przestrzeni historii.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych P6S_WG
ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG
ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu P6S_WG
zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK
ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w teologii, a w szczególności o kwestiach badawczych, metodach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań w dziedzinie teologii i religioznawstwa P6S_WK
Umiejętności
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej P6S_UW
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii (ICT); ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego P6S_UK
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań P6S_UK
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku religiologii, nauk o polityce, jak i innych dyscyplin P6S_UK
Kompetencje społeczne
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań kulturotwórczych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie promowania wartości, kultury i tradycji chrześcijańskiego Orientu P6S_KO
dostrzega i formułuje problemy moralno-prawne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki i zasad prawnych P6S_KR
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach (np. organizacjach, instytucjach kultury, mediach, redakcjach, w administracji publicznej) oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie P6S_KO
ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu P6S_KK
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.
2. Praca zaliczeniowa – 30%.
3. Egzamin ustny z prezentowanej podczas zajęć teorii – 50%.
Praktyki zawodowe
Wyjazd studyjny do "Dzielnicy czterech świątyń" (Wrocław)
Literatura
H. Küng, Das Judentum, Münich 1995
S. Rabiej, Jedność Europy a podział chrześcijan (1950-2000), Opole 2000
A. Moussali, Judaisme, christianisme et islam, étude comparée, Paris 2000
A. Mello, Judaizm, tł. K. Stopa, Kraków 2002
N. Solomon, Judaizm. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 2002
M. Stern, Co to jest Judaizm? Odpowiedzi na najczęściej stawiane pytania, tł. M. Ruta, Kraków 2003
S. Ph. De Vries Mzn., Obrzędy i symbole Żydów, tł. A. Borowski, Kraków 2004
Pr. zb., Co każdy powinien wiedzieć o judaizmie, M. Ruta, Kraków 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: