Teologia chińska
5.6.0.4.08
Podstawowe zagadnienia:
1. Definicja cywilizacji chińskiej
2. Obraz świata a teologia
3. Język chiński a obraz świata
4. Filozofia w cywilizacji chińskiej
5. Sutry Jezusa
6. Konfucjanizm w chrześcijaństwie
7. Taoizm w chrześcijaństwie
8. Buddyzm w chrześcijaństwie
9. Filozofia sztuki chińskiej
10. Religia i filozofia w filmie chińskim
11. Kościół w Chinach
Kierunek studiów
Orientalistyka chrześcijańska
Literatura uzupełniająca
Gawlikowski, Krzysztof. Chińskie metamorfozy: cywilizacja konfucjańska a cywilizacja zachodnia. Zredagowane przez Zofia Borzymińska. Warszawa: Zona Zero, 2022.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Chińskie osobowe nazwy własne”. Nurt SVD 135, nr 1 (2014): 74–86.
———. „Choan Seng Songa (宋泉盛) chrystologia chińska”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 63–85. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Czy Bóg mówi po chińsku? [Wstęp do teologii chińskiej. Wykłady dla doktorantów]”. MANHU | Audiobooki. Dostęp 20 wrzesień 2020. http://audiobooki.manhu.pl/pl/p/Czy-Bog-mowi-po-chinsku/1033.
———. „Elementy taoistyczne obecne w «Hero» Zhanga Yimou”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 277–84. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———. Filozofia sztuki chińskiej. 中國藝術哲學. Extreme Orient. Warszawa-Zabrze: Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, Śląska Szkoła Ikonograficzna, 2015.
———. „Ideały świata konfucjańskiego na przykładzie «Cesarzowej» Zhanga Yimou”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 269–76. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———. „Kościół katolicki w Chińskiej Republice Ludowej”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 285–96. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———. „Liu Xiaofenga (劉小楓) teologia Drogi i Słowa”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 87–96. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
———. „Marka Fang Chih-Junga (房志榮) porównanie relacji do uczniów Jezusa i Konfucjusza”. W 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 97–111. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
———. „Minjung jako charakterystyczny rys duchowości koreańskiej”. W Ekumenizm duchowy - duchowość pojednania, zredagowane przez Rajmund Porada, 255–70. Ekumenizm i Integracja 28. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012.
———. „Pierwsze pojęcia teologiczne w języku chińskim nestoriańskiej steli z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 51–59.
———. „Problem przekładu imion biblijnych na język chiński w «Biblii Bożonarodzeniowej»”. Studia Oecumenica 18 (12 luty 2019): 333–48. https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/333-348.
———. „Qi, ruach, pneuma – jako podstawowe kategorie antropologii chińskiej i europejskiej”. W Relacje rodzinne i społeczne w kulturze środkowoeuropejskiej i chińskiej, zredagowane przez Dariusz Krok i Dariusz Klejnowski-Różycki, 185–90. Człowiek Rodzina Społeczeństwo 19. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2011.
———. „Seiichi Yagiego japońska «chrystologia buddyjska»”. Studia Oecumenica 11 (2011): 383–94.
———. „Stela z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 41–50.
———. „Sutry Jezusa – pierwsze syntezy chrystologiczne Dalekiego Wschodu”. Studia Oecumenica 19 (2019): 213–27. https://doi.org/10.25167/so.1055.
———. „«Święty» w kulturze chińskiej”. ETHOS 27, nr 105 (2014): 115–37. https://doi.org/10.12887/27-2014-1-105-10.
———. „Teologia chińska. Szansa czy zagrożenie? [Chinese Theology. Opportunity or Threat?]”. Studia Salvatoriana Polonica 16 (2022): 129–43.
———. „Teologiczna periodyzacja dziejów Kościoła w Chinach [A theological periodization of the history of the Church in China]”. W Patrimonium Ecclesiae Christi tradere: księga pamiątkowa dedykowana księdzu biskupowi Janowi Kopcowi z okazji 75-lecia urodzin, 50-lecia prezbiteratu, 30-lecia sakry biskupiej i 40-lecia pracy naukowej. T. 1, De persona, zredagowane przez Piotr Górecki i Jan Pyka, 829–50. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022.
———. „Tolerancja religijna w prawie chińskim”. W Oblicza tolerancji i nietolerancji religinej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, zredagowane przez Piotr Jaskóła, Ewa Kozerska, Piotr Sadowski, i Andrzej Szymański, 30:317–27. Ekumenizm i Integracja. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014.
———. „Uwarunkowania filozofii i religijności chińskiej”. W Chińskie katechezy, zredagowane przez Dariusz Klejnowski-Różycki, 257–68. 神学 SHENXUE. Warszawa-Zabrze: Śląska Szkoła Ikonograficzna, Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ, 2012. https://www.sinicum.pl/materialy/ksiazki/129-chinskie-katechezy.
———, red. 中国的基督论。Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim. Ekumenizm i Integracja 17. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2008.
Klejnowski-Różycki 柯逹理, Dariusz. „Religia. 宗教”. W Polsko-chińskie różnice kulturowe: ciekawe doświadczenia, przez Huijuan Jang, 77–86. Opole: Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, 2009.
———. 中国的神学。 Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych. Ekumenizm i Integracja 27. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012.
Religa, Małgorzata. „Nauczanie Konfucjusza, czyli o drodze człowieka”. wszechnica.org.pl Wykłady w Internecie, 15 listopad 2016. https://wszechnica.org.pl/wyklad/nauczanie-konfucjusza-czyli-o-drodze-czlowieka/.
Nakład pracy studenta
Przedmiot stanowi 2 ECTS, czyli ok. 50-60 godzin nakładu pracy studenta, z czego 15 godzin kontaktowych przypada na udział we wspólnych konwersatoriach a 35-45 godzin pracy własnej na opracowanie zadanego tematu.
Wymagania
Każdy student przygotowuje na konwersatorium zadany materiał w formie ok. 5-10 minutowej wypowiedzi/prezentacji i wypełnia krótki test sprawdzający znajomość zadanego materiału.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza: absolwent zna i rozumie
OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG
OCL _W05 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju sztuki jako elementu szeroko pojętej kultury i religijności P6S_WG
OCL _W06 ma podstawową wiedzę dotyczącą piśmiennictwa w poszczególnych kręgach kulturowych Orientu P6S_WG
OCL _W07 ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu P6S_WG
OCL _W16 ma elementarną wiedzę na temat redagowania doniesień prasowych dotyczących chrześcijańskiego Wschodu oraz moderowania audycji radiowych i telewizyjnych na ten temat P6S_WG/K
OCL _W18 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady komunikacji i psychologii międzykulturowej P6S_WG
Umiejętności: absolwent potrafi
OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW
OCL _U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu P6S_UW
OCL _U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji religioznawczych P6S_UO
OCL _U14 potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności religijnej, społecznej i kulturowej P6S_UO
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK
OCL _K02 docenia znaczenie nauk dotyczących kultury i sztuki dla utrzymania i rozwoju prawidłowych kontaktów w ramach cywilizacji chrześcijańskiego Wschodu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych P6S_KO
OCL _K09 uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu P6S_KR
Kryteria oceniania
METODY I KRYTERIA OCENIANIA
1. Rozwiązanie testów cząstkowych z zadanego materiału – 40%.
2. Przygotowanie (stworzenie) testu/formularza na wyznaczony temat w zakresie przedmiotu – 10%.
3. Przygotowanie medialnej formy prezentacji (prezentacja, audycja, film, reportaż, artykuł) i umieszczenie jej w Internecie (np. na YouTube, FB, stronie własnej) lub opublikowanie w inny sposób (książka, rozdział, artykuł w czasopiśmie, poster, wystawa, itp.) – 30%.
4. Stworzenie listy opublikowanych prac całej grupy (praca zespołowa) – 10%.
5. Współpraca z organizacjami pomagającymi Kościołowi w Chinach (np. sinicum.pl) lub związanymi z teologią azjatycką (np. shenxue.com) – 10%.
Literatura
Klejnowski-Różycki 柯逹理, Dariusz. 中国的神学。 Teologia chińska. Uwarunkowania kulturowe pojęć trynitarnych. Ekumenizm i Integracja 27. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012, s. 53-115.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Teologiczna periodyzacja dziejów Kościoła w Chinach [A theological periodization of the history of the Church in China]”. W Patrimonium Ecclesiae Christi tradere: księga pamiątkowa dedykowana księdzu biskupowi Janowi Kopcowi z okazji 75-lecia urodzin, 50-lecia prezbiteratu, 30-lecia sakry biskupiej i 40-lecia pracy naukowej. T. 1, De persona, zredagowane przez Piotr Górecki i Jan Pyka, 829–50. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2022.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Sutry Jezusa – pierwsze syntezy chrystologiczne Dalekiego Wschodu”. Studia Oecumenica 19 (2019): 213–27. https://doi.org/10.25167/so.1055.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Stela z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 41–50.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Pierwsze pojęcia teologiczne w języku chińskim nestoriańskiej steli z Xi’an”. Chiny dzisiaj 32–33, nr 3–4 (2014): 51–59.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Czy Bóg mówi po chińsku? [Wstęp do teologii chińskiej. Wykłady dla doktorantów]”. MANHU | Audiobooki. Dostęp 20 wrzesień 2020. http://audiobooki.manhu.pl/pl/p/Czy-Bog-mowi-po-chinsku/1033.
Klejnowski-Różycki, Dariusz. „Problem przekładu imion biblijnych na język chiński w «Biblii Bożonarodzeniowej»”. Studia Oecumenica 18 (12 luty 2019): 333–48. https://doi.org/10.25167/SOe/18/2018/333-348.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: