Islam in Europe – the ways to integration 5.DWZ.02
Wykład ma pomóc ocenić narastający problem obecności islamu w Europie zdominowany przez szereg negatywnych obaw. W przekazie prasowym jak i dyskursie społeczno-politycznym kolejna fala emigracji/uchodźctwa kojarzona jest między innymi z terroryzmem, wzrostem przestępczości, lękiem przed bezrobociem, dominacją demograficzną, islamizacją kontynentu oraz zagrożeniami epidemiologicznymi. Kiedy cała populacja europejska wzrosła z 548 mln w 1950 r. do 744 mln w 2020 r. - odsetek muzułmanów w Europie wzrósł z 2% w 1950 r. do 6% w 2020 roku . Prognozy wskazują, że w 2050 roku niemal co trzeci mieszkaniec w Europie Zachodniej będzie muzułmaninem. W samej Europie Zachodniej 15 % populacji będą stanowili wyznawcy proroka Mahometa. W świetle tego rodzaju prognoz pojawiają się obawy czy Europa przekształci się w Eurabię, gdzie kryzys migracyjny spowoduje sukcesywną islamizację Starego kontynentu. Inny scenariusz zakłada, że Islamscy przybysze mogą wesprzeć demograficznie „starzejącą się” Europę. Wskazane zostaną metody harmonijnej integracji, która może zaowocować współpracą chrześcijańskiej Europy z muzułmanami. Wobec zaistniałych różnic wyzwaniem stojącym przed państwami Starego kontynentu jest jak najszybsze wypracowanie spójnej polityki integracyjnej. Ponieważ w Europie stosuje się różnego rodzaju polityki integracyjne, można by skorzystać z już istniejących rozwiązań, wystrzegając się błędnych, a skupiając na tych, które przyniosły pozytywne rezultaty. Nie należy jednak zapominać, że aby integracja się udała, potrzebne są chęć i wysiłek przejawiane nie tylko przez osoby przyjeżdżające, ale również przez przyjmujące. Integracja jest bowiem procesem polegającym przede wszystkim na budowaniu relacji międzyludzkich.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dla realizacji przedmiotu istotne jest zainteresowanie perspektywami relacji międzyreligijnych ich oddziaływaniem społeczno-politycznym oraz religijno-konfesyjnym wobec problemów uchodźctwa i emigracji w Europie XXI stulecia.
Korzystne byłoby gdyby uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć mieli rozeznanie w zakresie podstawowej wiedzy na temat istniejących problemów geopolitycznych w Europie i ich recepcji w relacjach międzyreligijnych i oddziaływaniu społeczno-politycznym.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• Analiza tekstów z prezentacją multimedialną
B. Formy zaliczenia:
• aktywna obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa
C. Podstawowe kryteria
1. Praca zaliczeniowa – 50%
2. Znajomość zadanych lektur – 20%
3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 %
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Allievi S., Nielsen J., Muslim networks and transnational communities in and across Europe, Leiden–Boston: Brill 2003.
Appleby J.K., Papież imigrantów, tłum. J. Mikuczewski, https://deon.pl/wiara/wiara-i--spoleczenstwo/papiez-imigrantow [dostęp: 11 IV 2020].
Bracewell M., Gilbert & George – Scapegoating. Pictures for London, London: White Cube 2013.
Dassetto F., La rencontre complexe. Occidents et islams, Louvain-la-Neuve: Académia 2004.
Dassetto F., The Task That Awaits Us, „Oasis” 28 (2018), p. 7–13.
Europol, Terrorism Situation and Trend Report 2019 (TE-SAT), https://www.europol.europa.eu/activities-services/main-reports/terrorism-situation-and-trend-report-2019-te-sat [dostęp: 21 III 2020].
Evans J., Baronavski Ch., How do European countries differ in religious commitment, https://www.pewresearch.org/fact-tank [dostęp: 1 II 2020].
Galland O., Les jeunes français ont-ils raison d’avoir peur?, Paris: Armand Colin 2009.
Galland O., Les jeunes, „Questions de Communication” 18 (2010), p. 298–300.
Garner S., Selod S., The Racialization of Muslims: Empirical Studies of Islamophobia, „Critical Sociology” 41 (2015), no 1, p. 9–19.
Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010.
Huntington S., Zderzenie cywilizacji, tłum. H. Jankowska, Warszawa: WWL Muza.
Kepel G., Jihad. Expansion et déclin de l’islamisme, Paris: Gallimard 2000.
Kepel G., Passion arabe, Paris: Gallimard 2013.
Kepel G., Terreur dans l’Hexagone, Genèse du djihad français, Paris: Gallimard 2015.
Kettani H., Muslim Population in Europe: 1950–2020, „International Journal of Environmental Science and Development” 2 (2010), no 1, p. 154–164.
Khawaja M.A., The Arab Time Capsule- Once You Were the Leaders of Islamic Civilization,https://www.sailanmuslim.com/news [dostęp: 21 III 2020].
Lamiat S., Charlie Hebdo: Classmates protest innocence of suspect Hamyd Mourad, 18, with school alibi, „Independent”, 8 I 2008 r., https://www.independent.co.uk/news/world/europe/charlie-hebdo [dostęp: 9 I 2008].
Lewis B., What Went Wrong? The Clash Between Islam and Modernity in the Middle East, (Co się właściwie stało? O kontaktach Zachodu ze światem islamu), tłum. J. Kozłowska, Warszawa: Dialog 2003.
Liedel K., Piasecka P., Terroryzm wczoraj i dziś, Warszawa: PWN 2015.
Maréchal B., Nielsen J., Dassetto F., Muslim in the Enlarged Europe: Religion and Society,Leiden: Brill 2003.
Nielsen J., Muslims in Western Europe, Edinburgh: University Press 2004.
Parzymies A. (red.), Islam a terroryzm, Warszawa: Dialog 2015.
Parzymies A. (red.), Muzułmanie w Europie, Warszawa 2005.
Rabiej S., Migration Crisis in Europe – Myths and Reality, „Studia Oecumenica” 19 (2019), p. 413–426.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: