Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia 5.FAK.010
1. Zarys historyczny praw człowieka
2. Podstawa normatywna praw człowieka
3. Próby zdefiniowania praw człowieka.
4. Charakter prawny praw człowieka
5. Prawa człowieka jako prawa podmiotowe
6. Właściwości praw człowieka
7. Klasyfikacja i hierarchia praw człowieka
8. Koncepcje praw człowieka
9. Ochrona praw człowieka
10. Prawa człowieka w społecznej nauce Kościoła
11. Klauzula limitacyjna
12. Prawa człowieka a inne wartości
13. Wychowanie do praw człowieka
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student zna specjalistyczną terminologię z zakresu praw człowieka - TMA_W02; P7S_WG.
W2. Student posiada wiedzę w zakresie historycznego kształtowania się idei praw człowieka - TMA_16; P7S_WG.
W3. Student zna koncepcje praw człowieka - TMA_18; P7S_WG/K
P7S_WK.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student interpretuje poszczególne prawa człowieka w odniesieniu do innych wartości - TMA_U02; P7S_UW.
U2. Student rozwija krytyczną analizę i ocenę różnych stanowisk w sprawie kluczowych kontrowersji dotyczących praw człowieka - TMA_U06; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student kształtuje w sobie krytyczną postawę wobec pojawiających się kwestii filozoficznych i praktycznych dotyczących praw człowieka - TMA_K05; P7S_KO.
K2. Student rozwija w sobie postawę szacunku i otwartości na inne poglądy oraz gotowość do weryfikacji swoich stanowisk - TMA_K01; P7S_KK.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Zaliczenie ustne na ocenę - dyskusja z prowadzącym na wybrany wcześniej temat.
Kryteria oceniania:
Ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna specjalistycznej terminologi z zakresu praw człowieka.
W2. Student nie posiada wiedzy w zakresie historycznego kształtowania się idei praw człowieka.
W3. Student nie zna podstawowych koncepcji praw człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie potrafi odnieść poszczególnych prawa człowieka w odniesieniu do innych wartości.
U2. Student nie rozwija w sobie krytycznej analizy i oceny stanowisk w sprawie kluczowych kontrowersji dotyczących praw człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie kształtuje w sobie krytycznej postawy wobec pojawiających się kwestii filozoficznych i praktycznych dotyczących praw człowieka.
K2. Student nie rozwija postawy szacunku i otwartości na inne poglądy oraz gotowości do weryfikacji swoich stanowisk - TMA_K01; P7S_KK.
Ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna specjalistyczną terminologię z zakresu praw człowieka.
W2. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznego kształtowania się idei praw człowieka.
W3. Student zna podstawowe koncepcje praw człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student interpretuje niektóre prawa człowieka w odniesieniu do innych wartości.
U2. Student stara się w minimalnym stopniu rozwijać krytyczne myślenie wobec różnych stanowisk w sprawie kluczowych kontrowersji dotyczących praw człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student kształtuje w sobie krytyczną postawę wobec pojawiających się kwestii filozoficznych i/lub praktycznych dotyczących praw człowieka.
K2. Student rozwija w sobie postawę szacunku i otwartości na inne poglądy.
Ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna specjalistyczną terminologię z zakresu praw człowieka.
W2. Student posiada wiedzę w zakresie historycznego kształtowania się idei praw człowieka.
W3. Student zna podstawowe koncepcje praw człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student interpretuje wybrane prawa człowieka w odniesieniu do innych wartości.
U2. Student rozwija krytyczną analizę i ocenę różnych stanowisk w sprawie kluczowych kontrowersji dotyczących praw człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student kształtuje w sobie krytyczną postawę wobec pojawiających się kwestii filozoficznych i/lub praktycznych dotyczących praw człowieka.
K2. Student rozwija w sobie postawę szacunku i otwartości na inne poglądy oraz gotowość do weryfikacji swoich stanowisk.
Ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma ugruntowaną wiedzę w zakresie specjalistycznej terminologii praw człowieka.
W2. Student posiada szeroką wiedzę w zakresie historycznego kształtowania się idei praw człowieka.
W3. Student zna wiele rożnych koncepcji praw człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student gruntowanie interpretuje poszczególne prawa człowieka w odniesieniu do innych wartości.
U2. Student rozwija dojrzałą krytyczną analizę i ocenę różnych stanowisk w sprawie kluczowych kontrowersji dotyczących praw człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student kształtuje w sobie krytyczną postawę wobec pojawiających się kwestii filozoficznych i praktycznych dotyczących praw człowieka.
K2. Student rozwija w sobie postawę szacunku i otwartości na inne poglądy oraz gotowość do weryfikacji swoich stanowisk.
Literatura
1. Dutkiewicz P., Moralne uzasadnienia praw człowieka, w: Etyka a prawo i praworządność, J. Pawlica (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 23-31.
2. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Rybczyńska J. A., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
3. Kuźniar R., Prawa człowieka. Prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002.
4. Mazurek F.J., Alfreda Verdrossa i Jacquesa Maritaina koncepcja dynamiczna prawa naturalnego i praw człowieka, Wydawnictwo POLIHYMNIA, Lublin 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: