Credo Kościoła a wiara wielu 5.FAK.088
Treść konwersatorium obejmuje: w części wprowadzającej prezentację współczesnego kontekstu filozoficzno-kulturowy pytania o wiarę; wieloznaczności pojęcia „wiara”, ich źródeł; w części drugiej analizę credo Kościoła (głównych artykułów wiary); charakterystykę chrześcijańskiego: fides quae: (Bóg Ojciec; Jezus Chrystus; Sens krzyża i śmierci Chrystusa; Zstąpienie do piekieł - Zmartwychwstanie - Wniebowstąpienie; Duch Święty - Kościół - świętych obcowanie; Zmartwychwstanie umarłych. Natomiast w części trzeciej: analiza indywidualnych wyznań wiary (tzw. wiary wielu); prezentację możliwych relacji: indywidualna wiara wielu a credo Kościoła; napięć pomiędzy wiarą wielu a credo Kościoła.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: W. Okrasa, Ujrzałem blask Boga: kwieciste wyznanie wiary, Warszawa 2022; A. Michalik, Credo: rozważania o Symbolu Apostolskim, Tarnów 2021; S. Oster, Credo: żyć wyznaniem wiary każdego dnia, Kraków 2021; J. Królikowski, Symbol Apostolski: krótki komentarz, Kraków 2020; H. Langkammer, Wyznanie wiary Kościoła jako program mojego życia chrześcijańskiego, Opole 2020; J-M. Le Vert, Credo: taka jest moja wiara: 5 minut dziennie dla zrozumienia wiary katolickiej, Kielce 2019; J. Legrez, Wiem w co wierzę: "Credo" wyjaśnione, Poznań 2019; R. Cantalamessa, Nasza wiara: Credo rozważane i wprowadzane w życie, Kraków 2017; M. Olszewski, Wyznanie wiary: credo w naszym życiu, Kraków 2016 | Ogólnie: A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Bieżące art. dotyczące problematyki teologii wiary zawarte w czasopismach teologicznych (m.in. w serii Biblioteka Teologii Fundamentalnej 2006-).
B. Literatura uzupełniająca
W. Okrasa, Ujrzałem blask Boga: kwieciste wyznanie wiary, Warszawa 2022; A. Michalik, Credo: rozważania o Symbolu Apostolskim, Tarnów 2021; S. Oster, Credo: żyć wyznaniem wiary każdego dnia, Kraków 2021; J. Królikowski, Symbol Apostolski: krótki komentarz, Kraków 2020; H. Langkammer, Wyznanie wiary Kościoła jako program mojego życia chrześcijańskiego, Opole 2020; J-M. Le Vert, Credo: taka jest moja wiara: 5 minut dziennie dla zrozumienia wiary katolickiej, Kielce 2019J. MICHALIK, Raport o stanie wiary, (oprac.), T.P. TERLIKOWSKI, G. GÓRNY, Radom 2011; J. SALIJ, Wiara i teologia, Poznań 2017.
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
W cyklu 2022/23-L: Zachodzenie współprzenikania pomiędzy treścią credo Kościoła katolickiego (wyrażonego w symbolu apostolskim, albo w credo nicejsko-konstantynopolitańskim) a treścią wyznania indywidualnego wyznawcy – katolika. | Ogólnie: Ukazanie dynamicznej relacji pomiędzy treścią wiary wspólnoty Kościoła katolickiego (credo Kościoła) a treścią wiary poszczególnych członków Kościoła; wskazanie na możliwe napięcia, kontrowersje; jak również ukazanie ich źródeł. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową
wiedzę z zakresu teologii wiary – TMA_W05; P7S_WG
W2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej – TMA_W06; TMA_W06
W3. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych – TMA_W07; P7S_WG
UMIEJETNOSCI
U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza
analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
U2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii – TMA_U03; P7S_UW
U3. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych – TMA_U04; P7S_UW.
KOMPETENCJE
K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – TMA_K02; P7S_KR
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO
K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii – TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie :
aktywnego uczestnictwa w zajęciach (60%)
W przypadku nieobecności na zajęciach (więcej niż jedna), względnie nieobecności uzasadnionej uzyskanie zgodny Ks. Dziekana WT UO, na IOS/ITS, treści programowe prezentowane na zajęciach materiach należy zaliczyć formie ustnej w ramach konsultacji w terminie do 20 czerwca 2023. W przygotowaniu można skorzystać z opracowań w literaturze (lista poniżej):
Benedykt XVI, Moja wiara, Kraków 2022; A. Michalik, Credo: rozważania o Symbolu Apostolskim, Tarnów 2021; S. Oster, Credo: żyć wyznaniem wiary każdego dnia, Kraków 2021; J. Królikowski, Symbol Apostolski: krótki komentarz, Kraków 2020; H. Langkammer, Wyznanie wiary Kościoła jako program mojego życia chrześcijańskiego, Opole 2020; M. Olszewski, Wyznanie wiary: credo w naszym życiu, Kraków 2016; Franciszek, Ja wierzę, my wierzymy: niepublikowane rozważania na temat korzeni naszej wiary, Niepokalanów 2021;
oraz
wykonanie zadania w formie pracy pisemnej (40%) według jednej z dwóch proponowanych opcji:
[opcja 1]
opracowanie w formie pisemnej (format A 4, 2-3 strony, czcionka 11, interlinia 1,25) wybranego tematu z zakresu zagadnień szczegółowych prezentowanych na zajęciach (z szczególnym uwzględnieniem jak współczesny kontekst filozoficzno-kulturowy; mentalność przyrodniczo-techniczna wpływa na afirmację treści wiary). W opracowaniu należy wykorzystać podaną literaturę.
albo [opcja 2]
Przeprowadzenie analizy jakościowej treści indywidualnych wyznań wiary, zgodnie z zaprezentowaną na zajęciach wstępnych metodyką badań
albo [opcja 3]
Przeprowadzenie analizy jakościowej treści indywidualnej afirmacji artykułu wiary (np. wiązanych obrazów, własnej argumentacji za przyjęciem, wątpliwości, pytań otwartych, określeniem źródeł trudności). Realizacja możliwa podobnie w opcji 2 (zespołach dwuosobowych, przy N=20).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
K. Meissner, Czy ty wierzysz? Wykłady o rozwoju wiary i ludzkiej dorosłości, Poznań 2002; M. Rusecki, Wiara jako odpowiedź człowieka na Boże objawienie, w: Tenże (red.), Katechizm Kościoła Katolickiego. Wprowadzenie, Lublin 1995, s. 43-54; T. Dzidek, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Kraków 2001, s. 85-128; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994, nr 26-184.
JAN PAWEŁ II, Fides et ratio, 1998; Franciszek, Lumen fidei, 2013; M. RUSECKI, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; TENŻE, Wiarygodność chrześcijaństwa. Z teorii teologii fundamentalnej, t. 1, Lublin 1994; B. KOCHANIEWICZ (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: