Co z wiarą w XXI wieku? 5.FAK.091
W obliczu przybierających na sile procesów sekularyzacyjnych w dzisiejszym świecie szczególnie ważną staje się potrzeba pogłębionej refleksji na temat roli wiary w życiu współczesnego człowieka. Nie jest prawdą, że dzisiaj nie ma zainteresowania religią. Prawdą natomiast jest, że w sferze doświadczania wiary zauważa się dość duży zamęt. Poza tym wydaje się, że nieraz wierzącym brakuje odwagi do podejmowania trudnych wyzwań, jakie obecnie stawia przed nimi świat.
W ramach konwersatorium będą analizowane opracowania, które ukazują różne aspekty wiary w optyce współczesności. W trakcie zajęć refleksją zostaną objęte m.in. takie zagadnienia, jak: społeczne konsekwencje wiary, dialog z niewierzącymi, chrześcijańska tożsamość w pluralistycznym i mobilnym społeczeństwie, stosunek współczesnej młodzieży do wiary.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: BENEDYKT XVI, List apostolski „Porta fidei”; FRANCISZEK, Encyklika „Lumen fidei”; FRANCISZEK, Adhortarcja apostolska „Evangelii gaudium”: WORBS M. (red.), Dynamizm wiary, Opole 2002. | W cyklu 2022/23-Z: BENEDYKT XVI, List apostolski „Porta fidei”; FRANCISZEK, Encyklika „Lumen fidei”; FRANCISZEK, Adhortarcja apostolska „Evangelii gaudium”; WORBS M. (red.), Dynamizm wiary, Opole 2002. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii – TD_WG01; P8S_WG
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii – TD_WG02; P8S_WG
W3. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii – TD_WK02; P8S_WK
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych – TD_UW04; P8S_UW
U2. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych – TD_UK01; P8S_UK
U3. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym – TD_UK04; P8S_UK
U4. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii – TD_UU01; P8S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii – TD_KK01; P8S_KK
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych – TD_KK03; P8S_KK
K3. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej – TD_KR03; P8S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
Przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat oraz czynny udział w dyskusjach.
B. Kryteria oceniania:
OCENA NIEDOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii.
W3. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Nie jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W podstawowym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W podstawowym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA BARDZO DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W pogłębionym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
Literatura
WORBS M. (red.), Wiara czy pseudowiara?, Opole 2012; WORBS M. (red.), W przestrzeni wiary, Opole 2013; WORBS M. (red.), Konsekwencje wiary, Opole 2014; WERBICK J., WORBS M. (red.), Procesy sekularyzacyjne w Niemczech i w Polsce. Säkularisierungsprozesse in Deutschland und Polen, Opole 2010; ; WORBS M., ZWICK R. (red.), Społeczna odpowiedzialność i duszpasterstwo w mobilnym świecie. Gesellschaftliche Verantwortung und Pastoral in einer mobilen Welt, Opole 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: