Arcydzieła muzyki sakralnej. Chrystologia w dźwiękach 5.FAK.092
Wykłady Fakultatywne adresowane do studentów Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Studenci poznają najpiękniejsze dzieła muzyczne, które swoją formą i treścią przekazują wiarę Kościoła w Jezusa Chrystusa, czyli przekazują pewną chrystologię. Zajęcia będą polegać na wprowadzeniu, analizie utworów (podanej w możliwie prosty sposób) oraz ich wysłuchaniu. Będą to specyficzne wykłady i ćwiczenia, które wymagają skupienia i wsłuchania się w bogactwo dźwięków, a przez to wejścia w świat różnych epok, które wysławiały Wcieloną Miłość Boga. Wielu kompozytorów zawarło poszczególne treści traktatu chrystologicznego w swych utworach muzycznych.
Jeśli będziesz chciał przedłużyć ową kontemplację na kolejne dni tygodnia, czy to pracując, czy odpoczywając, na medytacji czy w siłowni, to wystarczy, że włączysz sobie utwory na podanym Ci kanale w Spotify, a przeniesiesz się natychmiast w atmosferę piękna, które przekracza wszystko.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza dogmatycznej – chrystologii (TMA_W06; P7S_WG)
2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi, prawnymi i sztuką, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12; P7S_WG)
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01; P7S_UW)
2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji teologicznej, ekumenicznej i światopoglądowej, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U02; P7S_UW)
3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09; P7S-UK).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów (TMA_K05; P7_SKO)
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską (TMA_06; P7S_KK; P7_SKO)
K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie chrystologii i muzyki sakralnej (TMA_K08; P7S_KR)
Kryteria oceniania
1. Obecność na wykładzie
2. Test w czasie każdego wykładu z pytaniami: 1) Jakiego dzieła słuchamy; 2) Kto jest jego kompozytorem?
3. Praca pisemna (1-2 strony A4) [Jeden z dwóch tematów do wyboru:1. Który z omawianych utworów zrobił na Tobie największe pozytywne wrażenie i dlaczego? Lub: 2. Jaki utwór muzyki sakralnej związanej z chrystologią, a nie prezentowany na zajęciach podoba Ci się i dlaczego?]
4. Aktywność w grupie: https://www.facebook.com/groups/muzyka.sakralna.chrystologia
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Wilson-Dickson, Andrew. Historia muzyki chrześcijańskiej: od chorału gregoriańskiego do muzyki gospel. Przetłumaczone przez Marzena Wiśniewska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 2007.
2. Ratzinger, Joseph. Duch liturgii. Przetłumaczone przez Eliza Pieciul. Poznań: Klub Książki Katolickiej, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: