Filmowe Ewangelie jako współczesne apokryfy 5.FAK.093
Zainteresowanie postacią Jezusa z Nazaretu okazują od stuleci przedstawiciele różnych obszarów kultury: literatury, sztuk wizualnych, muzyki itd. Pod koniec XIX w. Jezus stał się bohaterem filmów, których twórcy czerpią inspirację nie tylko ze źródeł pierwszorzędnych, jakimi są Ewangelie czy z opracowań historycznych, lecz również ze źródeł o charakterze apokryficznym. O ile w dziejach chrześcijaństwa literatura apokryficzna znajdowała się na marginesie nauczania, o tyle za sprawą filmów, powstających w większości poza środowiskiem wiary, treści apokryficzne, będące wynikiem fantazyjnego uzupełniania i modyfikowania danych zaczerpniętych z Ewangelii, stają się istotnymi treściami popularyzowanymi przez media. Przedmiot stawia sobie za cel krytyczne wprowadzenie w interdyscyplinarny obszar styku teologii oraz kultury audiowizualnej (filmów produkowanych dla kina, telewizji, serwisów internetowych: w samym XXI w. jest ich już ponad 70), by wskazać intertekstualne wpływy kultury na filmowe "Ewangelie".
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
TMA_W12 Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - P7S_WG
TMA_W14 Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym - P7S_WG PS7_WK
TMA_W17 Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej - P7S_WG
Umiejętności
TMA_U11 Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach - P7S_UW
TMA_U15 Student potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego - P7S_UO
Kompetencje społeczne
TMA_K07 Student ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - P7S_KO
TMA_K08 Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii - P7S_KR
TMA_K09 Student uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi - P7S_KO
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć: dyskusja, umiejętność argumentacji – 20%.
2. Praca zaliczeniowa: prezentacji na temat wybranego filmu – 40%.
3. Zaliczenie pisemne – 40%.
Literatura
Lis M., Nowe filmy biblijne – między ortodoksją a apokryfem, „Studia Religiologica” 49 (2016) nr 1, s. 33-43.
Lis M., Obraz Maryi w filmie religijnym, w: G.M. BARTOSIK, J. KARBOWNIK (red.), Całaś piękna jest Maryjo. Mariologia na drogach piękna, Częstochowa 2009, s. 105–111.
Lis M., To nie jest Jezus. Filmowe apokryfy XXI wieku, Opole 2019.
Lis M., Zmartwychwstanie Chrystusa – bezradność języka filmu, w: P. Bortkiewicz, S. Mikołajczak M. Rybka (red.), Język religijny dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym). T. 5, Poznań 2009, s. 449–458.
Marczak M., Apokryficzne figury Chrystusa we współczesnym polskim kinie, „Studia Kulturoznawcze” (2014) nr 2, s. 149–170.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: