Tradycje paschalne Starego i Nowego Testamentu 5.FAK.096
1. Terminologia związana ze znaczeniem słowa “Pascha”; kult prepaschalny u nomadów i ludów osiadłych starożytnego Bliskiego Wschodu;
2. Pascha Izraela i wyjście z Egiptu; wstęp ogólny do Księgi Wyjścia;
3. Opis sprawowania Paschy w Wj 12–14: tradycja ofiary z baranka (Wj 12,1-14.21-28.43-51);
4. Opis sprawowania Paschy w Wj 12–14; tradycja spożywania przaśnych chlebów (Wj 12,15-20; 13,3-11) i ofiara z pierworodnych (Wj 13,1-2.12-16);
5. Tradycja Paschy jako nocy wyjścia z Egiptu (Wj 12,29-42);
6. Tradycja Paschy jako przejścia przez morze (Wj 13,17–14,31);
7. Tradycja Paschy jako droga ludu przez pustynię (Wj 15,22–17,16);
8. Świętowanie Paschy w historii Izraela i jej powtórne odczytanie w ST: relacje w księgach historycznych;
9. Świętowanie Paschy w historii Izraela i jej powtórne odczytanie w ST: tradycje paschalne w księgach prorockich;
10. Świętowanie Paschy w historii Izraela i jej powtórne odczytanie w ST: modlitewna refleksja nad wydarzeniem paschy w Psalmach;
11. Hymniczna anamneza Wyjścia w Księdze Mądrości (10–19); hagada paschalna podczas wieczerzy paschalnej i obecna forma sprawowania wieczerzy paschalnej u Żydów;
12. Pascha Jezusa Chrystusa w świetle tradycji paschalnych ST: ostatnia Wieczerza jako uczta paschalna przaśników;
13. Pascha Jezusa Chrystusa w świetle tradycji paschalnych ST: Chrystus – Baranek paschalny; Jezus Chrystus a ofiara z pierworodnych (Łk 2,22-40).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza ("Student wie i rozumie"):
- zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie TMA_W03; P7S_WG
Kryteria oceniania
Przewidziane jest zaliczenie pisemne, w którym przyjmuje się następujące kryteria oceniania:
- bardzo dobry (5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury; potrafi dynamicznie operować wiedzą w rozwiązywaniu zadanych problemów;
- dobry plus (4,5): student zna wykładane treści oraz zadane lektury;
- dobry (4,0): student zna wykładane treści;
- dostateczny plus (3,5): student większość wykładanych treści;
- dostateczny (3,0): student zna najistotniejsze wykładane treści;
- niedostateczny (2): student nie zna najistotniejszych wykładanych treści.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
R. CANTALAMESSA, Pascha naszego zbawienia. Tradycje paschalne Biblii oraz pierwotnego Kościoła (Kraków 1998);
ST. ŁACH, Księga Wyjścia. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (PŚST 1/2; Poznań 1964);
S. PECARIC (red.), Hagada Pardes Lauder i Pieśń nad Pieśniami (Kraków 2002);
TENŻE (red.), Tora Pardes Lauder. Księga druga Szemot (Kraków 2003);
KOSEK, Pierwotny ryt Paschy w świetle schematu literackiego Księgi Wyjścia 1–18 (Kraków 2008);
B. PONIŻY, Motyw Wyjścia w Biblii. Od historii do teologii (Subsidia scientifica 21; Poznań 2001).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: