Bioetyka wobec nowych i aktualnych wyzwań 5.FAK.099
Tematyka zajęć:
1. Nowe trendy w medycynie i ich bioetyczne oblicze
2. Problem samobójstwa i jego nowa aktualność
3. Najnowsze poczynania biomedyczne u początków życia (dziecko trojga rodziców, sztuczna macica, model ludzich zarodków z komórek macierzystych, przeszczep macicy)
4. Nowe oblicza problemu aborcji
5. Odpowiedzialność genetyczna - co to oznacza w praktyce?
6. Możliwe zastosowania sztucznej inteligencji w trosce o życie i zdrowie (medycyna)
7. Jakie nowe treści neuronauki wnoszą do debaty bioetycznej?
8 Interfejsy komputer - mózg i ich bioetyczne wartościowanie
9. Nowe, dramatyczne oblicza praktyki eutanazyjnej
10. Najnowsze doniesienia z zaktesu biomedycyny i ich wymiar bioetyczny.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma:
1. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii moralnej i bioetyki (TMA_W06);
2. ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego i katolickiej nauki społecznej w zakresie aktualnych problemów bioetycznych (TMA_W11);
3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi w zakresie zagadnień bietycznych, niezbędną do formułowania sądów wartościująych (TMA_W12).
Umiejetności:
Student potrafi:
1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień bioetycznych, z wykorzystaniem poglądów własnych i innych autorów (TMA_U09);
3. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi i normami etyczno-moralnymi (bioetycznymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (TMA_U13).
Kompetencje:
Student:
1. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów bioetycznych (TMA_K05);
2. identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym (TMA_K06).
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia zajęć: wykład problemowy z prezentacją multimedialną; tematyczne filmy dokumentalne; fragmenty nagrań wywiadów i programow naukowych/popularnonaukowych; dyskusja wybranych zagadnień z zakresu bioetyki (studium przypadku; analiza argumentów etycznych "za i przeciw"; Rozwijanie scenariuszy przyszłościowych i profilaktycznych); krytyczne omówienie impulsów problemowych przygotowanych przez uczestników zajęć.
Kryteria oceny:
Ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, na którą złożą się:
• Przygotowanie impulsów problemowych w formie projektu (po ustaleniu listy zagadnień)
• Projekt (wizualny) rozwiązania problemu tematycznego - prezentacja lub poster
. Aktywna obecność na zajęciach
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae (1995)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae (2008)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae (1987)
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Iura et bona (1980)
Encyklopedia Bioetyki, red. A. Muszala, Radom 2005
KOWALSKI E., Osoba i bioetyka, Kraków 2009
MELINA L., Kurs bioetyki, Kraków 2016
ŚLIPKO T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009
Dokumenty gremów zajmująych się bioetyką, zwł. Papieskiej Akademii Życia, Zespołu Ekspertów KEP ds. Bioetyki
Doniesienia literatury fachowej dotyczące najnowszych osiągnięć w biomedycynie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: