Zakres i znaczenie liturgicznej formacji 5.FAK.101
W będącej realizowaniem wychowania i samowychowania liturgicznej formacji chodzi nie tylko o zdobywanie wiedzy na temat genezy, teologii i prawnych uwarunkowań poszczególnych modlitw czy czynności liturgicznych, ale o całościowe, integralne wprowadzanie w liturgię. Formacja liturgiczna powinna przyczyniać się zarówno do rozwoju wiary uczestnika liturgii, jak i do kształtowania jego osobowości. Ma ona zatem wymiar teologiczny, pedagogiczny i psychologiczny.
Z uwagi na wymienione aspekty w ramach konwersatorium będą omawiane i analizowane m.in. takie zagadnienia, jak: warunki właściwego uczestnictwa w liturgii, przezwyciężanie przeszkód utrudniających owocne uczestnictwo w liturgii, kwestia języka liturgii, rola muzyki i sztuki, dydaktyczny charakter liturgii, liturgiczna formacja młodzieży.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii – TD_WG01; P8S_WG
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii – TD_WG02; P8S_WG
W3. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii – TD_WK02; P8S_WK
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych – TD_UW04; P8S_UW
U2. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych – TD_UK01; P8S_UK
U3. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym – TD_UK04; P8S_UK
U4. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii – TD_UU01; P8S_UU
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii – TD_KK01; P8S_KK
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych – TD_KK03; P8S_KK
K3. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej – TD_KR03; P8S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
Przygotowanie i przedstawienie referatu lub prezentacji na wyznaczony temat oraz czynny udział w dyskusjach.
B. Kryteria oceniania:
OCENA NIEDOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów nie zna i nie rozumie światowego dorobku, obejmującego podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Nie zna i nie rozumie głównych trendów rozwojowych istotnych dla teologii.
W3. Nie zna i nie rozumie ekonomicznych, prawnych, kulturowych, religijnych i filozoficznych uwarunkowań działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Nie potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. Nie potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. Nie potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. Nie potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Nie jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Nie jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOSTATECZNA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W podstawowym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. W podstawowym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W podstawowym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. W podstawowym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. W podstawowym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. W podstawowym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W podstawowym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. W podstawowym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. W podstawowym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. Potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
OCENA BARDZO DOBRA
WIEDZA
W1. W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. W pogłębionym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii.
W3. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne, kulturowe, religijne i filozoficzne uwarunkowania działalności badawczej w dziedzinie teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. W pogłębionym stopniu potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych.
U2. W pogłębionym stopniu potrafi upowszechniać wyniki badań teologicznych, także w formach popularnych.
U3. W pogłębionym stopniu potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
U4. W pogłębionym stopniu potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób w dziedzinie teologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. W pogłębionym stopniu jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii.
K2. W pogłębionym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
K3. W pogłębionym stopniu jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
Literatura
SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”; FRANCISZEK, List apostolski o formacji liturgicznej ludu Bożego „Desiderio desideravi”; KONGREGACJA WYCHOWANIA KATOLICKIEGO, Instrukcja o liturgicznej formacji w seminariach; GUARDINI R., Liturgia i formacja liturgiczna, tł. P. Napiwodzki, Kraków 2022; W. ŚWIERZAWSKI (red.), Formacja liturgiczna, Zawichost–Kraków–Sandomierz 2013; ŻĄDŁO A. (red.), Wychowanie do liturgii i przez liturgię, Katowice 2012; WORBS M., Człowiek w misterium liturgii. Antropologiczny wymiar liturgii w ujęciu Romana Guardiniego, Opole 2007.
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
--- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: