Seminarium naukowe z historii Kościoła 5.SEM.02
3. Treść programowa:
Zdefiniowanie wymagań stawianych pracom magisterskim; ustalenie tematów prac magisterskich; określenie celowości tematu pracy przez studentów, a także wstępne zapoznanie się z literaturą oraz istniejącymi źródłami; zbieranie bibliografii i wspólna ocena dokonań studentów na tym polu; omówienie sposobów korzystania ze źródeł rękopiśmiennych; przygotowywanie planu pracy magisterskiej przez studentów; referowanie konkretnych cząstkowych zagadnień związanych z tematyką prac magisterskich na podstawie przebadanej literatury oraz źródeł; przypomnienie zasad pisania wstępu, zakończenia, przypisów oraz bibliografii; przygotowanie kolejnych rozdziałów prac magisterskich i ich referowanie podczas zajęć seminaryjnych; finalizacja prac magisterskich. Dzięki wskazówkom metodologicznym studenci mogą rozwijać swoje umiejętności związane z doskonaleniem warsztatu pracy historyka. Odbywają się dyskusje nad nowościami z literatury historycznej dotyczącej omawianych epok. Studenci śledzą bieżące wydarzenia z życia Kościoła w aspekcie obchodzonych rocznic. Co roku - w ramach seminarium - realizowany jest także temat (głównie z zakresu historiografii kościelnej), prezentowany w formie krótkiego wykładu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1. Absolwent zajęć ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01; P7S_WG;
W 2. Zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie TMA_W03; P7S_WG;
W 3. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym TMA_W14; P7S_WG; PS7_WK.
W 4. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń TMA_W16; P7S_WG.
Umiejętności:
U 1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej TMA_U01, P7S_UW;
U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych TMA_U06, P7S_UW;
U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań TMA_U09, P7S_UK.
Kompetencje społeczne:
K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02, P7S_KR;
K 2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów TMA_K05, P7S_KO;
K 3. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy TMA_K10, P7S_KO.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność, aktywność na zajęciach, realizacja zadanych zadań oraz postępy w przygotowywaniu pracy magisterskiej: rok III (20%), rok IV (40%), rok V-VI (100%)
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
Wiedza:
W1. Absolwent nie zagadnień ogólnych i wybranych zagadnień szczegółowych z teologii i procesów historycznych;
W2. Nie zna i nie rozumie istniejących trendów rozwojowych istotnych dla teologii;
W3. Nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.
• ocena dostateczna
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć w stopniu podstawowym zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;
W2. Ponadto orientuje się w głównych trendach rozwojowych, istotnych dla teologii;
Umiejętności:
U1. Potrafi uczestniczyć w debacie teologicznej;
U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii;
K2. Potrafi krytycznie spojrzeć na dorobek nauk teologicznych w kwestii procesów dziejowych.
• ocena dobra
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii;
W2. Dobrze zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii;
W3. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.
Umiejętności:
U1. Uczestnik wykładów potrafi inicjować debatę teologiczną;
U2. Potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym i modyfikować dyskusję.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent krytycznie podchodzi do oceny dorobku teologii;
K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii;
K3. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.
• ocena bardzo dobra
Wiedza:
W1. Absolwent zajęć bardzo dobrze zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii.
W2. Zna i rozumie główne trendy rozwojowe istotne dla teologii, doskonale orientuje się w zachodzących procesach.
W3. W stopniu bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków.
Umiejętności:
U1. Uczestnik wykładów potrafi poprowadzić debatę teologiczną;
U2. Potrafi pełnić rolę moderatora w teologicznym dyskursie naukowym.
Kompetencje społeczne:
K1. Absolwent jest gotów do syntezy dorobku teologii w kwestii przemian społecznych XIX i XX w.
K2. Jest gotów do wypełnienia zobowiązań społecznych badaczy i twórców teologii, przejawia w tej kwestii inicjatywę;
K3. Chętnie inicjuje działania w dziedzinie teologii na rzecz interesu publicznego.
Praktyki zawodowe
W ramach seminarium naukowego praca własna, uwieńczona egzaminem końcowym i obroną pracy magisterskiej.
Literatura
4. Literatura podstawowa:
GRZECHOWIAK S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.
ECO U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
OZOROWSKI M., Przewodnik dla piszących pracę naukową, Warszawa 2006.
SEWERYNIAK H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.
SEWERYNIAK H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.
TOPOLSKI J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.
WOŹNIAK K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny,
Warszawa 1998.
WYCZAWSKI H.E., Technika pisania pracy magisterskiej, Wrocław 1991.
5. Literatura uzupełniająca:
Bieżące numery czasopism historycznych w aspekcie nowości z literatury historycznej dotyczącej
omawianych epok.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: