Seminarium naukowe z teologii fundamentalnej i religiologii 5.SEM.04
1. Na podstawie ogólnej metodologia przygotowania prac dyplomowych student zapoznaje się z metodami badań stosowanymi w teologii fundamentalnej i religiologii.
2. Relacjonowanie przez studentów postępów w badaniach i przedstawianie aktualnie opracowywanych zagadnień.
3. Dyskusje związane z tematami podejmowanymi przez studentów w pracach dyplomowych.
Nakład pracy studenta
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej – TMA_W06; P7S_WG
2. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem – TMA_W19; P7S_WG
3. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej – TMA_W20; P7S_WG
Umiejętności
1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW
2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym – TMA_U08; P7S_UW
3. posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego - TMA_U18; P7S_UU
Kompetencje społeczne
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów – TMA_K05; P7S_KO
2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską – TkMA_K02; P7S_KK
3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
1. Ocena stopnia oryginalności podjętego tematu pracy dyplomowej.
2. Ocena właściwego doboru literatury.
3. Ocena spójności planu pracy.
4. Sprawdzanie poprawności redagowania tekstu.
5. Ocena przebiegu poszczególnych etapów przygotowania pracy.
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
A. CZAPIKA, W. WENZ (red.), Wokół metodologii i metodyki pracy naukowej, Wrocław 2007; M. WĘGLIŃSKA, Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2002; A. PUŁŁO, Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, PWN, Warszawa 2001; H. SEWERYNIAK, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych?, Płock 2000; M. ŁOBOCki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
URBAN S., W. ŁADOŃSK, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wrocław 1994; S. GRZECHOWIAK, Wprowa-dzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995; J. MYŚKÓW, Elementy metodyki pracy naukowej, STV 21(1983) nr 1, s. 221-258; M. CHMIELEWSKI, Poradnik doktorant KUL, http:// praco-wik.kul.pl/files/10591/public/Ksiazki/Poradnik_doktoranta_WT_KUL.pdf
B. Literatura uzupełniająca
Z. ZIEMBIŃSKI, Logika praktyczna, Warszawa 200725; T. HOŁÓWKA, Błędy, spory, argumenty. Szkice logiki stosowanej, Warszawa 1998; Z. PIETRASIŃKI, Sztuka uczenia się, Warszawa 1990; W. PYTKOWSKI, Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985.
Ponadto literatura z zakresu wybranego przez studenta obszaru badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: